Pàgines

1/4/16

La fàbrica d’exàmens: la vida a les escoles angleses per a professors i estudiants

by Richard Hatcher[1]

D’acord amb una recent enquesta independent, el 53% dels docents a Anglaterra estan considerant seriosament deixar la professió en els propers dos anys. Les raons principals són el “volum de càrrega de treball”, i la “conciliació amb la vida personal”. La causa és la imposició, per part del govern, d’un règim  de rendiment de comptes que domina la vida quotidiana de professors i estudiants a les escoles- (Cal tenir en compte que només parlem d’Anglaterra, perquè això no s’aplica tant a la resta del Regne Unit)
«Estic esgotat la major part del temps. Treballo entre 60 i 70 hores a la setmana per estar al dia i complir al que se’m demana. La pressió exercida sobre els mestres per complir amb indicadors i objectius en massa àmbits i sense sentit fa insuportable la professió. Molts companys de claustre se senten permanentment estressats i desmoralitzats. Molt més tracten de sortir-se’n com poden amb una càrrega de treball que no té en compte ni als mestres ni als nens»
Aquest mestre de primària és citat a “Fàbriques d’exàmens”, un nou informe de recerca comissionat pel National Union fo Teachers (en endavant, NUT), el sindicat docent majoritari a Anglaterra. L’informe exposa la reducció de la qualitat de la interacció entre professor i alumne, la pèrdua de flexibilitat i l'absència de temps per als mestres per tractar els  infants individualment; la creixent pressió sobre els nens per fer tasques per a les quals encara no estan prou preparats i per prioritzar l’atenció en un nombre cada vegada més reduït de matèries. Els mestres s’oposen aferrissadament a aquesta agenda de retiment de comptes que se’ls imposa perquè això soscava la seva creativitat, etiqueta estudiants en funció dels seus nivells educatius i amenaça l’autoestima, confiança i salut mental dels infants.

Els objectius del govern i les seves apostes per l’avaluació

El que impulsa a aquest règim de rendició de comptes és la imposició governamental d’objectius comptables. L’avaluació comença poques setmanes després que els nens de quatre anys inicien la seva escolaritat, amb el Baseline Assessment, un test formal sobre les capacitats de càlcul i lectura. El nen rep una puntuació que servirà per mesurar els seus progressos fins que deixi la primària als 11 anys. El NUT, així com la majoria d’experts en psicologia infantil, considera aquesta prova estadísticament poc fiable i no vàlida. Els mestres haurien de tenir la capacitat d’imposar els seus criteris professionals a l’hora de valorar les capacitats i necessitats dels alumnes d’una manera que evités que aquests fossin etiquetats des de bon principi.
Aquest test inicial, per descomptat, també és fet servir pel govern com una marca de referència respecte el futur progrés dels alumnes i que es fa servir contra els docents. Això es complementa amb proves nacionals en escriptura, lectura, càlcul i ciències al final de l’escola primària, i proves del mateix estil es pretenen introduir també als set anys.
«Tot gira al voltant dels resultats de les proves. Si una cosa no és objecte d’avaluació, no és contemplada com a una prioritat. Això posa molta pressió damunt l’alumnat, posa massa èmfasi en les assignatures més acadèmiques i fa avorrit un pla d’estudis amb un currículum repetitiu i sense creativitat. És com una  cadena de producció amb petits i idèntics robots exhaust i sense imaginació, aviat classificats com a defectuosos si no assoleixen el nivell correcte a les proves.» (Mestre de primària)
Les proves nacionals continuen a l’escola secundària sota la forma de l’examen GCSE[2] als 16 anys.

Com se supervisa el sistema?

Aquest règim de funcionament és supervisat per Ofsted, la governamental Oficina per Estandards Educatius. Els inspectors de l’Ofsted realitzen inspeccions a les escoles i analitzen els seus rendiments acadèmics. Avaluen el progrés dels estudiants des de la seva arribada al centre, i a partir dels seus progressos, estableixen limitades categories d’estudiants (per exemple, des d’una perspectiva socioeconòmica, des dels més desafavorits als més benestants).
Ofsted  té el poder de la vida i la mort de cada centre educatiu. Publica els seus informes i classifica escoles en una escala que va des de l’«excel·lent», fins al «molt deficient», que proveeix de taules de classificació d’escoles a nivell local i impulsa un mercat d’elecció per a les famílies. Ofsted té el poder de transferir la gestió d’una escola “fracassada” a una entitat privada, dotzenes de les quals han establert franquícies que viuen de concerts amb l’administració. Indefectiblement , com a conseqüència , el director i molts altres docents perden la seva feina. Aquesta és una forma de privatització, fins al moment, per a entitats sense ànim de lucre (malgrat que els directius d’aquestes organitzacions es paguen salaris substanciosos i que es registra un creixent  nombre de casos de corrupció) però tothom creu que aquest és un pas previ vers l’objectiu del govern conservador de la creació d’un sistema educatiu privatitzat per a empreses comercials.
El govern afirma que aquest sistema de retiment de comptes millora els resultats. Com diu l’informe “Fàbriques d’Examens?”, és cert que l’aposta per l’avaluació implica una millora en els resultats, però això succeeix perquè els mestres centren de manera gairebé exclusiva el seu treball per preparar les proves, fet que implica un currículum més reduït i empobrit. No hi ha evidència que això redueixi la distància entre els alumnes amb més dificultats i la resta. Però sí que hi ha evidència que els nens més desafavorits, amb pitjors resultats que els seus companys i que tenen una major pressió per assolir objectius, poden acabar com a objectors  al sistema educatiu com a conseqüència de la seva experiència de fracàs, fet agreujat a partir dels diferents canvis en el currículum en la direcció que aquest esdevé més “acadèmic”.
Ofsted és àmpliament temut i odiat per mestres i directors. Com un director de primària afirmava, “Considero la meva experiència amb Ofsted molt dura. Tenen una aproximació molt punitiva i agressiva i representen un model d’avaluació molt deficient. Vam trobar la seva intervenció molt destructiva”. És fortament criticada pel reduccionsime de la rica i complexa vida escolar a una qüestió simplement estadística, pel seu biaix –escoles amb una proporció elevada d’alumnes desafavorits acaben tenint classificacions negatives– i per la seva manca de consistència. És criticada per les exigències d’implementar mesures, i en canvi, no és capaç de satisfer les demandes de les escoles. I el més important, és criticada pels docents per com domina la seva vida quotidiana.

Regulant la vida dels docents i els estudiants.

Molts docents en l’informe comenten que malbaraten la major part del seu temps prenent i analitzant dades. Aquest és el testimoni d’una mestra d’Educació Infantil: “He de recollir per escrit tot el que faig –Competències adquirides per sessió i alumne, interessos expressats pels nens, les coses que aprenen a fora l’escola, la planificació exhaustiva de cada activitat. Les tasques a emplenar segueixen i segueixen.  Són totes coses que ja sé, però he de registrar-les per escrit per comprovar que ho sé”. I aquest és un professor de secundària. “Tenim un sistema electrònic d’anotacions EMB (CAL ESBRINAR QUÈ ÉS L’EMB), mitjançant el qual fem un seguiment dels estudiants cada dues setmanes... La setmana de l’EMB són extremadament estressants, per als estudiants és com si tinguessin deu exàmens! Els estudiants comencen a preguntar “és això un EMB?... i genera ansietat si la resposta és sí, i no s’esforcen massa si la resposta és no”.
En molts centres el règim de retiment de comptes ha generat un opressiu règim  de gestió dels docents per part de la direcció. Als mestres se’ls exigeix lliurar detallades programacions per cada lliçó o activitat, amb explícits objectius i resultats. Els docents són avaluats en funció dels progressos dels alumnes i els seus salaris hi són lligats en funció dels objectius establerts.
Això té els seus danys col·laterals per als nens i adolescents, com explica l’informe: “Petits i joves registren creixents nivells d’ansietat i estrès relacionats amb l’escola, desafecció i problemes de salut mental. Això és causat per l’increment de la pressió de proves i exàmens, presa de consciència a curta edat del seu propi “fracàs”, i un increment de les exigències de rigor acadèmic del currículum.

Hi ha alternativa

La campanya del NUT per acabar amb aquest sistema punitiu i per una alternativa educativa justa i productiva. Les escoles necessiten recopilar dades per guiar i ajudar l’alumne en el seu aprenentatge, però  això és millor que ho decideixin els docents  per ells mateixos. Les escoles haurien d’ésser avaluades, però això és millor mitjançant una autoavaluació controlada amb el suport d’altres escoles i funcionaris locals independents. Les escoles haurien de retre comptes al govern, a les famílies, a les autoritats locals i a la comunitat educativa, mitjançant una varietat de vies adients que contingui informacions significatives i diàleg, no mitjançant mesures dures, rànquings i càstigs.

Nota:

Aquest article es basa en gran mesura a “Fàbriques d’exàmens”, pel professor Merryn Hutchings, publicat el 2015 pel NUT. L’informe es troba. a www.teachers.org.uk/examfactories. La plana web del NUT és www.teachers.org.uk/ Podeu trobar breus articles sobre aspectes de l’educació a Anglaterra al http://reclaimingschools.org/.      




[1] Richard Hatcher és profesor de pedagogía al Birmingham City  University i activista del National Union Teatcher i en campanyes educatives.
[2] GCSE: General Certification of Secundari Education, és el nom de les proves nacionals per obtenir el títol d’ensenyament secundari al Regne Unit, i que se celebren anualment als 16 anys en un nombre de matèries limitades. N. del T.