Pàgines

12/5/16

Avaluar, avaluació i el que és avaluable

by Pep Barceló

El concepte d’avaluar, d’avaluació i d’avaluable.

Abans d’escometre qualsevol l’exposició d’aquesta temàtica és precís aclarir els conceptes de manera que el sentit que es pugui interpretar en l’ús de les paraules sigui unívoc. En aquest sentit avaluar cal entendre’l com determinar, especialment d’una manera aproximada, la vàlua, valor o magnitud d’alguna cosa material o no; l’avaluació com l’acció d’avaluar i el que és avaluable com allò que pot ésser avaluat.

El què, qui, com i quan que acompanyin aquest conceptes queden fora de la seva definició i són fruit de la discreció i determinació de qui en faci ús.

Què és avaluar en l’àmbit educatiu i quin és el seu objectiu.

Avaluar, avaluació i el que és avaluable en l’àmbit educatiu ha d’incloure totes les facetes de la persona de l’alumnat: creixement personal, cognitiva, emocional, sensitiva, creativa, conceptual, social..... En el món actual no són suficients els aspectes tècnics, científics, etc. que s’han estat considerant i avaluant en etapes anteriors de la història; el progrés humà canvia perspectives i, per tant, conceptes i maneres.

Pel que fa a la implementació de l’avaluació existeixen diferents tipus: diagnòstica, continua i final (si escau) per diagnosticar i valorar diferents moments del procés educatiu. Aquestes modalitats es realitzen per proves puntuals o per observació i per a la seva concreció i realització es fa imprescindible determinar què s’avalua, qui avalua, com s’avalua i quan s’avalua.

“L’acció avaluadora” eina del professorat.

L’avaluació de l’alumnat és una eina professional del professorat com ho demostra el que s’ha fet fins ara i la conducta i la tasca del professorat fins avui. Els docents tenim una estesa cultura d’avaluar el que fem a l’aula amb l’objectiu de fer millor la nostra feina d’educar. Una tradició que arrenca dels inicis del segle XX i que està llargament documentada amb la pràctica, amb experiències, amb treballs, amb llibres, amb els resultats, etc., ningú pot al·legar ignorància de la seva existència. L’avaluació és per al professorat part del procés educatiu perquè ens assenyala la direcció en la qual hem de seguir i sempre ho hem fet sense necessitat de decrets ni directrius. L’avaluació no es pot confondre com una eina per a la selecció de l’alumnat, ni com una justificació per a retallar els mitjans necessaris dels centres, sinó per ajudar en el procés educatiu.

Què és avaluar, i què es vol avaluar, per al poder/establishment actual.

Podem observar dos indicis que donem llum aquest assumpte. Per un costat tenim una Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) capficada en “recomanar” què s’ha d’ensenyar a l’escola, perquè la població aconsegueixi les competències professionals que necessita per a no quedar “exclosa del món del treball”. La concreció actual de l'agenda educativa de l’OCDE és clarament:

        -  Preferència sobre els resultats en tota activitat educativa, especialment en l’avaluació.
       -   Aplicació de mètodes industrials i de negoci en tot l’àmbit educatiu.
       -   Colonitzar el sistemes educatius amb “competències bàsiques”.
       -   Impacte dels informes PISA com a indicador i justificador del que s’ha de fer.
 -   - Homogeneïtzar els sistemes educatius “occidentals”, països desenvolupats...

Per un altre costat tenim uns governs que s’esforcen en posar l’educació només al servei de l’economia amb la justificació que els joves tinguin futur; a ulls de l’opinió pública manifesten la seva “preocupació social” perquè infants i joves no obtenen bons resultats i han de millorar, per això és necessària l’avaluació que indicarà quins avenços són necessaris.

Els trets bàsics de la seva proposta són una avaluació generalitzada amb els mateixos paràmetres sigui quina sigui la població, sense tenir en compte les diferents característiques, les dificultats, les mancances o les diferències que calen anivellar entre els diversos sectors i unes proves estàndard aplicades progressivament, en el temps i en el seu contingut, que condicionin els ensenyaments per dirigir aquests cap a l’adquisició de competències que responguin a les necessitats que tingui, en cada moment, el mercat  laboral. En aquest sentit podem dir que aquesta avaluació és pobre, simplista, reduccionista, parcial, insuficient per saber el nivell de competències/capacitats que l’alumnat té en tots els àmbits personals. Això si, suficient per iniciar la construcció de sèries estadístiques que indiquin què s’ha d’estudiar i com s’ha d’estudiar.

L’orientació que es vol donar des del poder/establishment és que l’avaluació aboqui en un ensenyament per a rànquings; és a dir un continuat de proves, notes i altra mena avaluacions que classifiquin, directa o indirectament, els centres. Diu  Xavier Martínez-Celorrio[1] que els rànquings d’escola acaben per classificar l’alumnat en un sistema educatiu que queda sense cohesió en forma de piràmide fragmentada, oferint escoles independents i segregades per cada estrat social. Com exemple posa el Regne Unit sota l’efecte de la política educativa de Margaret Thatcher”, és a dir, una generació britànica educada en el sistema de rànquings, que és molt més individualista, possessiva i menys col·lectivista que cap altra generació britànica moderna; més que una opció de mercat és una opció cultural-ideològica rebutjada, fins i tot,  pels neoliberals no anglosaxons. També ens recorda que fa un temps va sintetitzar i documentar els efectes negatius i perversos dels rànquings d’escoles entre els països anglosaxons:

a)     En lloc de multiplicar la diversitat de projectes de centres on poder escollir, es reforça un model únic d’escola molt acadèmica, subjecta a la pressió pels resultats.
b)    S’imposa el teach to the test que implica reforçar la didàctica més tradicional i l’obsessió per la disciplina d’un alumnat sotmès a comprovacions continuades dels seus estàndards.
c)     Fa desaparèixer la innovació pedagògica, la cooperació entre mestres i escoles i la participació de les famílies, empobrint i aïllant al professorat en una rutina competitiva.
d)    Dilueix la llibertat real d’elecció entre els pares que es transmuta en llibertat de selecció de l’alumnat per part de les escoles amb alta demanda (incomplint la promesa de la lliure elecció per a tothom).
e)     Les escoles amb exclusió selectiva d’alumnat sempre surten millor en els rànquings, no pas per la qualitat del seu projecte, sinó per ser selectives. S’amplia la segregació i la discriminació per origen social, ètnic o per discapacitats, excloent de forma esglaonada als alumnes que no poden garantir alts resultats pels centres o que els farien minvar.
f)     Es dualitza el sistema educatiu entre una xarxa de màxims (escoles que funcionen i se’ls atorga plena autonomia) i una xarxa de mínims (escoles fallides sotmeses a controls de millora que en cas de no funcionar implica l’acomiadament del professorat).

La realitat legislatives té una forta incidència en l’orientació de l’avaluació i a l’Estat Espanyol tenim la LOMCE, i també la LEC[2]. La LOMCE pretén que l’ensenyament es converteixi en una carrera de proves i revàlides al final de cada etapa perquè s’aposta per un model basat en la pressió de l’examen, que segregarà, seleccionarà i classificarà a l’alumnat per mitjà de itineraris. És possible que d’aquesta manera es redueixi l’abandonament i el fracàs escolar, però s’eliminarà progressivament la igualtat d’oportunitats i la formació comuna durant l’etapa obligatòria. Així doncs, la LOMCE és l’antítesi de l’educació integral i l’exemple d’un sistema educatiu que segrega, en aquest sentit val la pena llegir els articles únics 60, 77, 88, 90 d’aquesta llei per observar com es promou els rànquings segons resultats.

Finalment es vol convertir l’avaluació en una estratègia de control. No és només inspeccionar (avaluar) sobre el terreny i en el dia a dia, sinó fer-ho també per la via indirecta (deixar-se avaluar per aconseguir la promoció o un premi/prima). Un exemple és la LEC que incorpora l'avaluació del professorat com a requisit per a la promoció i preveu incorporar els resultats al conjunt de mèrits per avalar aquesta promoció professional. La valoració de resultats s'efectuaria en base al progrés experimentat per l'alumnat, és a dir, partint de "la diferència entre el punt de partida i el punt d'arribada", i també tindrà en compte l'assoliment de competències bàsiques. Aquesta avaluació recaurà fonamentalment en la Inspecció d'Educació, sense negar la seva externalització, amb el suport de l'equip directiu, a partir d’uns criteris fixats.

Com es vol imposar aquest model.

Organitzacions, governs i opinadors ens diuen que ciutadanes i ciutadans són termes excessivament complexos que el que cal és el “capital humà” que produeix el sistema educatiu del país, és a dir, els “coneixements rellevants i les destreses necessàries per a la vida adulta que adquireix la ciutadania”. Quan aquests enunciats es concreten en la realitat només s’avalua allò que serà útil en l’àmbit del món del treball obviant la formació d’una consciència crítica i transformadora, d’un comportament participatiu i democràtic, d’una conducta ètica i social que precisa tenir la ciutadania. El que no es pot valorar/mesurar mitjançant  un examen (aspectes socials, morals, emocionals, creixement personal, etc.) deixa de tenir valor i s’ignora sistemàticament. En l’ordre econòmic es considera que el finançament basat en el nombre d’alumnes no és “eficient” i que cal dirigir el sistema educatiu no a través d’una intervenció directa, sinó utilitzant els resultats/rendiments. Segons això, els diferents nivells del sistema educatiu tenen autonomia per arribar als “resultats/objectius requerits i reben el finançament segons el seu èxit o fracàs”.

L’estratègia per aconseguir els seus objectius es duu a terme en tres direccions. La primera és la creació d’un estat d’opinió en la societat favorable als canvis que es volen produir per reorientar el sistema educatiu en la direcció de cobrir les necessitats de “capital humà” que requereix el mercat laboral. S’avalua externament als centres per donar “veracitat” al diagnòstic, i, es compara amb altres països del suposat mateix entorn econòmic i social, evidentment sense tenir en compte variables com els diners esmerçats en l’ensenyament públic, les estructures organitzatives i d’atenció a sectors desfavorits, l’atenció a la diversitat, etc. La segona és que paral·lelament a la creació d’un estat d’opinió, es pretén reorientar els currículums educatius. Els currículums estatals se n’aniran conformant en la línia de les “recomanacions” l'OCDE/PISA: el que aprendrà l’alumnat i el que ensenyarà el professorat ha de venir determinat per les necessitats de l’economia de lliure mercat. Aquesta reorientació serà justificada amb paraules com “qualitat i eficiència”, però aquestes amaguen realitats molt diferents: la qualitat que no integra a la totalitat de la ciutadania, és simplement el privilegi d’unes minories sobre d’altres; l’eficiència que persegueix l’optimització de recursos encara a costa de l’exclusió de part de la ciutadania esdevé, evidentment, en abús. La tercera és crear mecanismes de control que reorienti el Sistema Educatiu per assegurar la implementació del model desitjat. Aquests mecanismes de control no són més que modificar les estructures i els criteris de funcionament del sistema amb lleis, i el seu desenvolupament, que permeti dirigir el sistema educatiu des de fora del propi sistema (p.e. l’Agència d’Avaluació i Prospectiva Educativa que recull la LEC). En definitiva s’intenta imposar una avaluació i una orientació curricular externa interessada, i, acabar amb la gestió democràtica dels centres públics amb unes direccions gerencials que condueixin “la gestió del rendiment” als centres.

Conseqüències del model d’avaluació educativa promogut pel poder/establishment actual.

Pel que fa a aquella part del sistema educatiu que no és l’alumnat o el professorat, ni la legislació ni l’acció del poder/establishment preveu clarament una avaluació sistemàtica i periòdica; fins ara només s’han pres decisions de dubtosa, parcial o interessada justificació.

El currículum educatiu està orientat a desenvolupar determinades habilitats personals com la capacitat de connectar i tenir empatia o de prendre decisions, això guanyarà pes en l'educació en detriment de la resta de  coneixements i capacitats que s’han de tenir en compte. El “saber fer” en front al “saber ser”.

El professor canvia el seu rol educatiu per exercir de complidor d’un model d’ensenyament restringit i els coneixements acadèmics perden pes en favor d’unes determinades habilitats personals i d’unes competències establertes pels poders educatius institucionals.

Els centres evolucionen cap a mètodes d’ensenyament diferents on, per exemple, els continguts online passen a ser la primera font de coneixement enfront de l'escola física o l'entorn social i personal de l'alumne. Però tots els centres tindran els mateixos trets d’evolució?. És molt possible que en centres al servei dels sectors benestants, el personal que imparteixi docència tingui blocs o pàgines Web en les que penjarà apunts, exercicis o informació general i interactuarà amb els seus alumnes. Els mitjans precisos i l’entorn tecnològic segur que no hi faltarà. El currículum serà ampli i especialitzat, en el sentit de preparar elits i dotar-les d’una ideologia. Contràriament, en els centres dels sectors socials més desafavorits econòmicament, generalment centres públics, les coses possiblement no seran així; el desmantellament de l’actual educació pública minvant la seva qualitat amb la permanent retallada de recursos materials i humans, l’augment de ràtios, la supressió de grups i de centres... ens fa percebre un ensenyament públic per als pobres, en el qual, òbviament, estaran absents els mitjans precisos i els entorns tecnològics. Un ensenyament residual, només per dir que, en un país desenvolupat i democràtic, la població està escolaritzada.

En definitiva es pot concloure afirmant que les característiques bàsiques d’aquest model són: implementar un currículum competencial (preparació per al mercat de treball); donar un paper subsidiari al professorat en el procés educatiu de la ciutadania; restringir l’accés al coneixement per a determinats sectors socials.

Interessos del poder/establishment actual i valor de futur de l’acció avaluadora per a la societat

Podem observar que per al poder/establishment actual de l’acció avaluadora li interessa: posar l’ensenyament només al servei de l’economia afavorint el pes del món empresarial convencional i del pensament econòmic preponderant; provocar un empobriment curricular (competències per al mercat de treball); donar un paper subsidiari al professorat en el procés educatiu de la ciutadania; i restringir l’accés al coneixement mantenint l’estratificació social.

L’ensenyament només al servei de l’economia.

L’actual legislació, l’actuació des del poder polític, la posició de determinats partits, la pressió des de determinats mitjans de comunicació per establir un estat d’opinió, posa el Sistema Educatiu només al servei de l’economia i aquí hi juga un paper fonamental l’avaluació en el sentit que amb ella es va determinant el que s’ha d’ensenyar (un currículum per a les competències del mercat laboral que precisen les empreses convencionals). Avui ja podem veure com es dissenya una Formació Professional per donar sortida a l’exclusió a la qual molt jovent s’hi veu abocat per desistiment de l’estat en les seves responsabilitats; una Formació Professional adreçada a instruir i formar mà d’obra no qualificada, alguns estudis sense titulació. També podem veure com s’està construint una educació a distància que permeti la recol·locació laboral segons interessi a l’empresa convencional. D’igual manera tant l’Educació primària com l’Educació Secundària segueix aquesta tendència. La introducció de l’emprenedoria i l’educació financera en aquest nivells educatius és una prova fefaent de la direcció en la qual es vol anar.

Empobriment del Currículum.

Comença a veure’s un progressiu empobriment dels coneixements amb el suposat objectiu de millorar les habilitats dels estudiants i aconseguir que sàpiguen aplicar els aspectes teòrics a la vida quotidiana com recomana l'OCDE i les proves Pisa. Es tracta, doncs, d’adaptar els ensenyaments al que anomenen “competències bàsiques”[3] per millorar els resultats[4]. Uns ensenyaments basats, fonamentalment, en el domini de les matemàtiques i de certes habilitats lingüístiques. Des d’aquesta òptica, si l’ensenyament ha de formar el jovent per saber “resoldre problemes i afrontar situacions complexes” (competències) això ha de poder visualitzar-se quantitativament, és a dir, amb resultats; el funcionament dels centres educatius i la tasca del professorat ha d’anar en aquesta direcció. Això aboca l’ensenyament a preparar-se exclusivament per a l’examen que demostri el seu èxit/rendiment. Des d’aquesta intencionalitat l’avaluació/examen incideix només en determinats aspectes, la resta són deixats de costat, són secundaris (el desenvolupament humà, la promoció de valors, la justícia social, la responsabilitat individual i col·lectiva o aspectes socials com l’eliminació de la segregació, la consecució d’una ciutadania crítica, reflexiva i participativa, etc.).Veient el que s’avalua, queda evident que no interessa el procés educatiu com a instrument per a la cohesió social o per a la construcció de la identitat nacional, ni el respecte als aspectes socials, morals, emocionals, ni de creixement humà personal de l’alumnat, i, l’educació queda convertida només en instrucció per a les competències professionals en el futur. Evidentment aquest empobriment recau fonamentalment sobre l’Ensenyament Públic i per tant en els sectors socials més desafavorits econòmicament.

Paper subsidiari del professorat

El paper del docent passarà a ser de mentor o guia d'un alumnat, que construirà el seu coneixement a partir de diferents fonts, i no com a transmissor del coneixement. Les habilitats personals com la capacitat de connectar i tenir empatia amb els altres o de prendre decisions guanyaran pes en l'educació en detriment dels coneixements; els currículums tendiran a la individualització, a adaptar-se als perfils de cada estudiant; i les metodologies evolucionaran trencant l’actual dinàmica educativa i el paper del professorat.

Restringir l’accés al coneixement mantenint l’estratificació social.

Els rànquings aboquen a la diferenciació entre centres educatius. L’ensenyament és un mercat i cal crear productes per als diferents poders adquisitius existents a la societat. De la mateixa manera que hi ha establiments comercials hi ha establiments educatius. Aquesta és la visió de les multinacionals i de gran part del poder/establishment actual. En aquest sentit el format, el tipus de centre, no sembla que els importi massa, però si el seu funcionament organitzatiu i metodològic. És molt possible que amb la diferenciació de centres no hi guanyi ni tot l’alumnat, ni el professorat ni el conjunt de la societat, però amb aquest sistema els governs aconsegueixen: a) el desistiment de  responsabilitat en la gestió que els correspon, b) la visió economicista del funcionament del sistema educatiu públic, c) el control ideològic partidista sobre la tasca docent.

El trencament de la igualtat d’oportunitats i el manteniment de l’estratificació social. En les darreres dècades el nostre Estat ha complert el seu paper i, fins i tot, s’ha aconseguit, que les filles i els fills de totes les classes socials hagin estat escolaritzats i hagin arribat a la universitat i/o altres estudis superiors, però actualment comença a produir-se l'expulsió de sectors socials menys afavorits econòmicament dels estudis post-obligatoris, quedant aquests estudis reservats per a estrats socials benestants[5] i mantenint d’aquesta manera l’estratificació social. El model d’avaluació de l’actual poder/establishment marcant itineraris, i frustrant continuïtats, trenca la igualtat d’oportunitats.

El valor de futur de l’acció avaluadora per a la societat.

Si la societat vol que l’educació de les noves generacions permeti la cohesió social, la minoració de les desigualtats i que no es perdi cap talen es necessita un currículum educatiu que abasti totes les facetes i interessos de les persones i que es posi al servei del conjunt d’aspectes de la vida col·lectiva; que no calgui tenir dret a triar centres educatius perquè tots tinguin la mateixa qualitat, sigui el nivell educatiu que sigui; i que l’avaluació de l’alumnat, professorat, centres i sistema respongui als interessos i al benefici del conjunt de la ciutadania.

Eines imprescindibles que donaran valor de futur a l’acció avaluadora seran: seguir comptant amb una política de reforçament del segment d’alumnat amb més dificultats i de l’ensenyament com eix vertebrador de la igualtat d’oportunitats; defugir d’un ensenyament convertit en una carrera de proves i revàlides; valorar uns professional que treballin de manera cooperativa sense individualisme i competitivitat, en un continuo formatiu i amb estabilitat i condicions dignes de treball que els permetin fer la seva tasca amb seguretat per al seu projecte personal; mantenir uns centres educatius cogestionats, cada sector amb la seva responsabilitat, i innovadors; i forçar el rendiment de comptes de l’Administració, i fonamentalment, dels seus responsables últims.

Construir el futur de l’acció avaluadora

Cal construir el futur de manera propositiva malgrat a cops ens caldrà resistir, compartir el que sabem i revertir la situació creant nosaltres un estat d’opinió en contra d’aquest model d’avaluació que se’ns vol imposar; creant alternatives, si s’escau, dins de l’estructura; creant objecció; creant desobediència... Sempre serà important mostrar i demostrar, si és possible, la conveniència de les nostres propostes i accions
 
Pel que fa a l’avaluació de l’alumnat caldrà que aquesta reculli la seva vàlua i el seu avanç en el creixement personal, cognitiu, emocional, sensitiu, creatiu i conceptual; els seus valors humans i socials; i el seu esforç i la seva responsabilitat individual i col·lectiva. L’objectiu, en definitiva, és la consecució d’una ciutadania preparada amb maduresa personal, crítica, reflexiva i participativa. Aquesta avaluació ha de ser diagnòstica, continua i final, si escau, i realitzada pel conjunt del professorat que està en contacte amb l’alumne. La seva realització hauria de ser per proves, si escau, o per observació i efectuar-se al llarg del curs, del cicle, de l’etapa i de l’escolarització.

Pel que fa a l’avaluació del professorat caldrà que aquesta reculli el nivell d’empatia i relació amb l’alumnat, i el procés educatiu d’aquest; el nivell de treball cooperatiu amb els companys, amb el centre o l’entorn educatiu (intern i extern); el nivell metodològic emprat i la seva millora; el nivell d’organització i de realització de les seves tasques; i el nivell d’implicació en tots els àmbits. Aquesta avaluació ha de ser continua i final i realitzada, per un costat, com autoavaluació, i per un altre costat, finalitzada  conjuntament amb el professorat amb el qual es treball de manera cooperativa; en qualsevol cas han de existir els mecanismes que el centre determini perquè el claustre participi en aquesta avaluació. La seva realització hauria de ser al llarg del curs.

Pel que fa a l’avaluació dels centres caldrà que aquesta reculli la participació i implicació cabdal de mares, pares i docents en el dia a dia de la vida del centre; la resolució de la gestió administrativa i de qualsevol altre ordre; com ha estat possible eliminar formes jeràrquiques de funcionament que hagin sorgit i el grau de gestió conjunta assolit; el nivell d’autonomia que ha permès adaptar-se i donar resposta a la realitat pròpia del seu entorn; i el nivell de compliment del projecte de centre.  Aquesta avaluació ha de ser continua i final i realitzada pel Consell escolar i el Claustre del centre. La seva realització hauria de ser al llarg del curs.

Pel que fa a l’avaluació de Administració i de la Política Educativa caldrà que aquesta reculli el grau de compliment en[6]:
·         Proporcionar els recursos necessaris en tots els àmbits (professionals, despesa, beques....).
·         Atendre les necessitats i demandes dels centres.
·         Millorar les condicions de treball.
·         Respectar la tasca docent eliminant el control polític partidista.
·         Afavorir el treball cooperatiu i la innovació.
·         Eliminar rànquings i competitivitat entre els centres i entre el professorat.
·         Estimular l’autonomia del centres per respondre a la seva realitat.
·         Mantenir una negociació col·lectiva respectuosa i efectiva (funció docent, retribucions...).
·         Complir la llei pel que fa a  la gratuïtat dels estudis, per la titularitat pública dels centres i la seva gestió democràtica i qualsevol altre mandat de la normativa.

Una avaluació precisa i eficient
Administració
Centres
Docents
Alumnat
Per què s’avalua




Què s’avalua




Com s’avalua




Quan s’avalua




Qui avalua





Recolzament de l’acció avaluadora: acció social i acció sindical.

En primer lloc cal, en els propers temps, seguir fent un esforç d’acostament i explicació a les famílies perquè aquestes vegin que perseverem en la nostra consolidada cultura de l’avaluació; que no acceptem les noves propostes d’empobriment del currículum educatiu i competències mínimes per al món laboral que volen establir per avaluar als seus fills i filles; que entenem que la seva educació no només és adquirir unes destreses per al món del treball, sinó també adquirir consciència crítica, un comportament ètic, social i participatiu com correspon a un futur adult que viurà en democràcia. Els aspectes socials, morals, emocionals, de creixement humà personal, etc. de l’alumnat són fonamentals malgrat el seu avanç no es pugui reflectir en un examen escrit, però si valorat en la seva conducta observada. L’exclusió social també comença quan “no podem ser encara que sapiguem fer”.

Serà imprescindible combatre la imposició de la millora de l’educació només pels resultats quantificables. Cal explicar que l’estratègia de les estadístiques, que l’avaluació per proves estàndard externes a la realitat i característiques del centre van  encaminades a la configuració de rànquings (art. 186, 187, 193 de la LEC). Aquest combat és necessari efectuar-lo com a professorat conjuntament amb la mobilització de les famílies.

Hem de mostrar com l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació que preveu la LEC, també en altres legislacions n’hi ha previsions similars, és l’exemple paradigmàtic de la pèrdua del control social sobre el sistema educatiu. Aquestes propostes sempre es posen en mans de personalitats o agents pròxims al govern de torn[7], d’empreses o d‘organitzacions patronals[8] que incidiran, o volen incidir en el currículum i en la política educativa[9].

Els mecanismes de control sobre el Sistema Educatiu no són més que el control que “l’aparell polític/administratiu vol fer sobre el professorat”: el que ensenyem i com ho ensenyem. L’estratègia es basarà en mostrar el que es necessita i/o cal millorar, cercant la aquiescència social, i seguidament pressionar sobre les condicions de treball del professorat per aconseguir la seva submissió a les direccions indicades. Arribat aquest punt hem de convenir que l’avaluació jugarà un paper important en el canvi estructural del sistema educatiu en la direcció d’implementar un model “d’escola/empresa” en els centres educatius i “un currículum dirigit i controlat des d’una única visió política”. Això suposa un esforç explicatiu i pedagògic per part dels professionals perquè la societat copsi la magnitud global del canvi de model que es vol realitzar. També suposa un altre esforç explicar que l’actual política educativa vol seguir modificant les nostres condicions de treball i el funcionament dels centres educatius imposant la cultura del treball individual, la competitivitat, la poca iniciativa personal, el sotmetiment, l’escassa participació, el nul poder de decisió, els resultats/rendiment i la inhibició de les responsabilitats de l’Administració Educativa. En aquest sentit cal rescatar el Claustre i el Consell Escolar del buit representatiu al qual se’ls vol abocar i retornar-los al seu legítim paper d’instàncies avaluadores del procés educatiu de l’alumnat.

Necessari es farà enfrontar-se al sotmetiment, al model de “docent domat”, que la legislació permet i la política educativa actual vol aconseguir[10]. És imprescindible l’oposició i la mobilització de tot el col·lectiu en cadascun del conflictes que aniran sorgint respecte a la retribució, al lloc de treball, a la promoció....

Finalment caldrà guanyar-se al màxim el nostre col·lectiu. En aquest sentit serà important recolzar les bones pràctiques d’aquelles direccions que no vulguin fer la “gestió del rendiment” que se’ls proposa i la seva gestió sigui democràtica i cooperativa.

Notes: 
v  Pots reflexionar sobre el que dic, copiar-ho, divulgar-ho, retallar i enganxar..., però segueix la mateixa direcció que jo, gràcies.
v  El pensament no ha de  tenir dret d’autor i la millor intel·ligència és la col·lectiva. Per això vull compatir amb tu les meves reflexions.
v  Agraeixo a totes les persones amb les quals he parlat, he conversat, he discutit i he debatut les seves paraules i els seus pensaments perquè gràcies a elles he forjat el meu ideari.
v  A les referències s’indica lectures que amplien el que es diu en aquest escrit, aquesta és la intenció.




[1]   El dilema d’avui: educar per rànquings o aprendre per projectes
http://diarieducacio.cat/el-dilema-davui-educar-per-rankings-o-aprendre-per-projectes/
2 La LEC vol que amb l’avaluació es controli que s’ha d’ensenyar i com s’ha d’ensenyar i per això fa servir al voltant del 10% del seu articulat. Veure els articles 182, 186, 188, 190, 191,193, 194, 136, 145, 53, 102, 142, 182, 183, 184, 194,145, 117, 131, 133, 53, 102, 142, 131, 133, 105, 106, 110, entre altres.
[3] La LOMCE i la LEC fan camí pla a l’ensenyament competencial (LOMCE 4, 5, 13, 16, 20, 21, 23, 35, 38, 54, 96, 97 – LEC 2, 52, 53, 55, 58, 59, 61, 69, 81, 91, 97, 186).
[4] La Generalitat adapta el currículo a la educación por competencias básicas
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/01/16/catalunya/1358354364_721868.html
[5] El sistema de préstamos de las becas en España y sus consecuencias
    http://www.que.es/ultimas-noticias/sociedad/201406180802-sistema-prestamos-becas-espana-consecuencias.html
[6] Els ítems que s’enumeran a continuación no tenen que ser els exclussius.
[7]  LEC article  189.
[8]  LEC articles 192 i 194.
[9]  LEC article 188 al 195.
[10] LEC articles 105, 114, 115, 123, 124, 125, 131,132, 133,135,136,137 i Títol IX Capítol I.