Pàgines

2/5/16

Fractura social i ensenyament

by Pep Barceló

El concepte de divergència social

Quan els diferents sectors que cohabiten en una mateixa societat van en direccions diferents pel que fa al manteniment, millora o pèrdua del seu estatus econòmic,  separant-se cada vegada més, es produeix la divergència social que es visualitza en que cadascun dels sectors es diferencia més del altre o altres. La divergència social es produeix  pel mode en el qual es fa la distribució de la riquesa i òbviament qui en treu profit és aquell sector que aconsegueix prendre més part de la riquesa.

Segons el grau de divergència social els danys que es produeixen a la societat són considerables. Com diu el Fons Monetari Internacional[1] si la divergència suposa una concentració de rendes entre els més rics això frena l'economia, mentre que l'augment d'ingressos de la població més pobra impulsa l’economia del país. Un exemple ens el mostra la Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic en un informe presentat pel seu secretari general[2] on es manifestava que “Espanya va ser el país en el qual la reducció de desigualtats entre 1985 i 2005 va incrementar més el seu PIB entre 1990 i 2010, en concret 6,4 punts”.
Com també diu  el professor Vicenç Navarro[3]el fet que les economies dels països als dos costats de l'Atlàntic Nord hagin tingut un creixement menor a partir de 1980 es deu precisament al creixement de les desigualtats (...) Però, a més de l'impacte negatiu que la concentració de les rendes té (...) també afecta molt negativament les capacitats redistributives de l'Estat, i això com a resultat de la ben provada i documentada relació existent entre poder econòmic i poder polític. Hi ha una clara relació entre desigualtats de renda i propietat en un país, i la qualitat del seu sistema democràtic.

Però no sols hi ha una afectació en l’economia, sinó que s’obren nous escenaris on és impossible la millora de la situació de les persones i on els perills sobre la cohesió de la societat es poden fer palesos.


Fractura social i exclusió

Cada cop és més visible que hi ha població que es troba falta de coses bàsiques com l’alimentació perquè ha perdut poder adquisitiu o simplement perquè li manquen ingressos econòmics. La diferenciació amb la resta de la població fa que el sentiment d’aquest sector social sigui d’estar apartat, exclòs o marginat. La variació de la grandària d’aquest sector és el que determina la magnitud de la divergència i els seus perills. Com diu Joseph Stiglitz[4] els nivells alts i sostinguts de la desigualtat, especialment la desigualtat d'oportunitats pot implicar grans costos socials. En particular, els ciutadans poden perdre la confiança en les institucions, erosionant la cohesió social i la confiança en el futur.

L’exclusió social també es pot produir amb un deficitari sistema d’ensenyament: accés, qualitat.... com constata l'informe 'Itineraris i factors d'exclusió social', de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) impulsat per la Síndica de Greuges de Barcelona, Pilar Malla, “trobar feina sense estudis és avui 18 vegades més complicat que fa 30 anys. Un jove sense estudis té avui 18 vegades més difícil poder trobar una feina que fa trenta anys. Segons aquest treball, la infància i l'adolescència són les etapes clau per prevenir aquest fenomen on la herència social, motivada en ocasions per una baixa qualificació educativa dels pares, perpetua l'exclusió.

La conveniència de l’igualtat social no és una teoria

Els éssers humans, com a éssers, no diferim gens els uns dels altres per tant és supèrfluo i poc intel.ligent establir distinció de rang o condició. La condició humana, les bondats i les maldats, les febleses i les fortaleses, les necessitats i les suficiències són les mateixes per a tothom. Així doncs, la igualtat és una realitat consubstancial a la condició humana, trencar-la o damnificar-la pot considerar-se un delicte contra la humanitat. Igualment, i sota aquesta premissa, la societat humana hauria de reproduir aquesta igualtat consubstancial en els éssers humans, però el realisme ens diu que la desigualtat social està present al món, a la societat, bàsicament per motius econòmics i de poder, i, sempre establerta per la pròpia acció humana mai perquè sigui intrínseca a la condició dels humans.

La igualtat és imprescindible per al progrés humà i econòmic del país. L’accés a la cultura i al coneixement de tota la ciutadania ens assegura comptar amb l’equilibri ètic, moral i social de les persones i de les seves actuacions la qual cosa només pot beneficiar el present i la història del país. També ens assegura comptar amb tots els recursos humans globals disponibles en cada moment, sense que una part de la societat n’estigui exclosa d’aquesta aportació al bé comú. Tanmateix, la igualtat és imprescindible per a la cohesió, l’estabilitat i la pau a la societat. Excloure sectors de la societat, marginar-los i empobrir la seva existència només pot conduir a l’alçament violent, i indiscriminat, d’aquest sectors contra la resta de la societat.


Factors i elements que damnifiquen la igualtat

Existeixen diversos factors i elements que damnifiquen la igualtat. Per exemple que una societat mantingui un sistema de relacions que tendeix a perpetuar les diferències entre les classes socials pot ser determinant per a no aconseguir la igualtat entre la seva població. L’origen de les persones també pot ser determinat, si la societat no vehicula mecanismes que possibilitin la mobilitat social[5], perquè amb un origen menys afavorit és difícil arribar on altres ho fan amb un punt de partida més favorable.

Òbviament existeixen els drames particulars, personals, on una causa puntual pot ser determinant, com pot ser una malaltia o qualsevol altra limitació, sempre que aquesta no tinguin com a origen deficiències de l’estructura social, però aquestes situacions particulars poden, perfectament, ser assistides i disminuïdes per la resta del conjunt de la societat.

Un altre element que damnifica la igualtat, que curiosament sovint és produeix i reprodueix com a conseqüència de la seva manca, és la pèrdua de salut i de vida. Estan sorgint nombrosos estudis[6] que evidencien que una de les variables més importants per explicar les diferents mitjanes d'anys de vida és la sensació de control i satisfacció que la persona té sobre elements clau de la seva vida com ara: la seva feina i la possibilitat de creativitat que aquesta feina li permet, el sentiment de ser tractat justament o injustament, o bé la seguretat laboral i la protecció social. Aquest deteriorament de la salut, i de la pròpia vida, té un efecte desencoratjador sobre les expectatives d’èxit que hom pot tenir i manté la desigualtat existent.

Finalment, podem dir, perquè ja és del domini públic, que si hi ha un factor que damnifica clarament la igualtat, és precisament el fet que no tota la societat pugui accedir als mateixos nivells d`estudis, la mateixa sanitat, etc., bé sigui per culpa del seu empobriment progressiu per retallades en els seus drets socials i econòmics o bé sigui perquè es bloqueja o s’anul.la l’ascensor social que la pròpia societat havia creat.


El progressiu empobriment de la població

L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE)[7] va destacar en un informe que els ingressos del 10% de la població més rica en els seus països membres són 9,5 vegades superiors als del 10% més pobre, quan en els anys 1980 eren 7 vegades més gran grans. El augment de les desigualtats en termes d'ingrés s'ha agreujat amb la crisi sobretot en països com Espanya. El fet paradoxal és que Espanya és el país de l'OCDE en què més han pujat les desigualtats amb la crisi, entre 2007 i 2011, d'acord amb l’informe publicat, el seu índex Gini va passar del 0,306 al 0,344 mentre al conjunt dels 34 països membres passava del 0,314 al 0,315. L'OCDE considera que "és probable" que les polítiques que posen límit a l'augment de la diferència en els ingressos i que inverteixen la situació "facin societats més riques i més justes. Per això, insisteix que la redistribució, a través dels impostos i de les prestacions socials, no perjudica el creixement, tot i que, reconeix que, si les polítiques no són selectives o no es concentren en els instruments eficaços, poden donar lloc a un malbaratament del fons.

La crisi no ha colpejat tothom de la mateixa manera[8]. Ni de bon tros. La desigualtat s’ha eixamplat arreu. No és una sensació, és una realitat contrastada. L’1% més ric acumula el 48,2% de la riquesa mundial, segons el recent Global Wealth Report 2014, del banc Credit Suisse, i el seu patrimoni no ha deixat de créixer els darrers anys. Només entre el març de 2013 i el març de 2014, els 85 potentats més grans del món van augmentar la seva fortuna en 244.000 milions de dòlars, un 14%, assegura l’informe “Iguals” d’Oxam Intermón. A l’Estat espanyol cada cop hi ha més pobres, i els que ho són ho són més. L’informe “La desigualtat en crisi: home ric, home pobre”, presentat al novembre de l’any passat pel sindicat de tècnics d’Hisenda (Gestha), mostra com entre el 2007 i el 2012 el nombre de persones per sota del llindar de la pobresa ha augmentat un 28,8% a l’Estat espanyol, supera els 9,3 milions. A Catalunya la desigualtat s’ha incrementat del 0,294 al 0,326. I, segons l’Idescat, si el 2008 el 20% de la població més rica tenia una renda 4,8 cops superior a la del 20% més pobre, quatre anys després la diferència ja era de 6,5.

A més dels drames personals i socials[9], que comporta l’empobriment, queda aturada la mobilitat social[10] amb la qual cosa queda paralitzat el progrés dels països. Segons un estudi europeu, el 69% dels espanyols veuen difícil que els seus fills millorin l'estatus social. A l'Estat espanyol, la probabilitat que una persona pobra continuï sent pobra és del 30% i només un 10% de ciutadans aconsegueixen pujar en l'escala social. Encara més, hi ha força economistes que es mostren convençuts que sense unes fortes polítiques públiques equilibradores es posa en perill la igualtat d'oportunitats de les generacions futures.

No hi ha dubte que aquest empobriment de la societat afectarà a tots els aspectes de la vida humana i per tant a l’ensenyament que és el futur de la societat.


L’afectació sobre el futur de l’ensenyament públic

La privació del coneixement.

L’efecte més colpidor que patirà la societat serà la privació del coneixement per part dels estrats més desfavorits econòmicament, amb l’inici d’una desigualtat perniciosa i nefasta per al nostre país i la pèrdua dels recursos humans que possibilita l’accés majoritari de la població als estudis i la formació.

El canvi del model educatiu del país pretén que l’ensenyament públic deixi de ser vertebrador de la igualtat d’oportunitats (rànquing dels centres, estímul i promoció de la privada, iniciatives que afavoreixin la deconstrucció de l’ensenyament públic actual...) fins a arraconar-lo com un ensenyament assistencial i de mínims per a les classes socials més desafavorides. Aquest canvi suposarà, en definitiva, perpetuar el segment d’alumnat amb més dificultats[11] socials i donar prioritat, per a l’adquisició de coneixements, a les elits econòmiques. La segmentació en l’accés als coneixements garantirà el manteniment de les distàncies entre els sectors socials i, per tant, de la desigualtat.

Cap a l’elitisme.

Aquesta situació portarà a que només un sector elitista accedirà als estudis i als seus avantatges. No és una situació friut d’una evolució de la societat, sinó d’una voluntat política, ideològica i premeditada de determinats sectors socials[12]. Un bon exemple el trobem en el gir que estan prenent els estudis universitaris[13] on el discurs oficial treu la funció social de la universitat, com a instrument per a la millora de tots els aspectes de la societat, amb el suport de la major part de governs, que veuen l’educació i la formació com un instrument comercial o una mercaderia per tal de consolidar l’actual sistema econòmic. Es tracta de recuperar l’elitisme, però ara amb un sentit molt concret que és el sentit comercial, el dels guanys immediats; és l’adopció d’un model únic, el model nord-americà, anglosaxó, i el contingut és el contingut que interessa al gran capital.

L’empobriment dels coneixements.

Amb el suposat objectiu de millorar les habilitats dels estudiants i aconseguir que sàpiguen aplicar els aspectes teòrics a la vida quotidiana es vol començar una "revolució metodològica" que sigui verificada per les recomanacions de l'OCDE i de les proves Pisa. Es tracta, doncs, d’adaptar els ensenyaments al que anomenen “competències bàsiques” per millorar els resultats[14]. Uns ensenyaments basats, fonamentalment, en el domini de les matemàtiques i d’habilitats lingüístiques, sobretot de llengües estrangeres. Des de la seva òptica, si l’ensenyament ha de formar el jovent per saber “resoldre problemes i afrontar situacions complexes” (competències) això ha de poder visualitzar-se quantitativament, és a dir, amb resultats; el funcionament dels centres educatius i la tasca del professorat ha d’anar en aquesta direcció. El que es necessita és el funcionament del sistema com una empresa. Aquesta concepció aboca l’ensenyament exclusivament a preparar-se per a l’examen (recurs que pot ser, de vegades, contradictori amb la pròpia perspectiva de les competències) que demostra el seu èxit (rendiment). Des d’aquesta perspectiva, i aquesta intencionalitat, el parany s’ordeix en la pròpia avaluació/examen perquè allò que s’avalua és allò sobre el que és vol incidir, la resta, com ara: el desenvolupament humà, la promoció de valors com la Pau, la Llibertat i la Justícia Social, la responsabilitat individual i col•lectiva o aspectes socials com l’eliminació de la segregació, la consecució d’una ciutadania crítica, reflexiva i participativa, etc., queden en via morta.

Veient allò que s’avalua, queda evident que no interessa el procés educatiu com a instrument per a la cohesió social o per a la construcció de la identitat nacional, ni el respecte als aspectes socials, morals, emocionals, ni de creixement humà personal de l’alumnat, i l’educació queda convertida només en instrucció per a les competències professionals en el futur. És l’empobriment clar dels coneixements i de l’educació; amb l’eufemisme de “competències bàsiques” es pretén minvar els continguts de manera que els més desafavorits econòmicament rebin només aquells coneixements imprescindibles per a ser mà d’obra barata al mercat de treball.

Imposar diferències per a l’adquisició dels coneixements

La realitat actual es mostra determinada per les retallades a l’ensenyament públic, per un canvi estructural del sistema educatiu, per impediments a l’accés als estudis (nota, costos taxes, baixa beques), per una política d’informació basada en el desprestigi de l’ensenyament públic i per un prestigiar, dissimulat, de l’ensenyament privat.

Aquesta situació es fa palesa amb centres diferenciats (currículums, indicadors, rànquings. projectes “innovadors”...) i l’augment de la competitivitat entre centres (lògica de centre privat, competir per a més recursos, per millor alumnat, menys cooperació.

Posar impediments (notes, costos, beques...). Un bon exemple d’aquesta vessant de la realitat actual ens la dóna la direcció que està prenent fer un Mestratge a l’Estat Espanyol[15], perquè mentre que a Europa, en la gran majoria dels països estudiar un curs de màster costa pràcticament el mateix que un de grau a Espanya pot costar fins a un 67% més que un curs de grau amb la paradoxa que amb la darrera reforma realitzada seran encara més cars, i, encara més necessaris si els graus passen de quatre anys a tres (els seus ensenyaments seran més generalistes en perdre un 25% de la seva durada).

L’Ensenyament Públic es desprestigia complicant i dificultant el seu funcionament fins empitjorar la qualitat de la seva tasca. D’aquesta manera es pot afavorir l’ensenyament privat com la millor via per a l’adquisició dels coneixements. Novament en els estudis superiors hi trobem un exemple, tenim doncs, que els governs aproven decrets sobre política universitària[16] que modifiquen els criteris per acreditar els professors universitaris o flexibilitzen els requisits per a la creació de noves universitats i aplanen el terreny per a la creació de més campus de titularitat privada. Els governs defenses que la reforma estimula l'aparició de centres més especialitzats i facilita el funcionament a universitats en línia (gairebé totes elles privades). El resultat final que es cerca és que les universitats privades engreixin; aquesta dinàmica es fa coincidir amb les dificultats d'accés a la universitat pública induïdes per l'escalada de les taxes acadèmiques i les retallades en les beques[17]

Aquest estratègia segregadora que vol imposar diferents nivells d’accés a l’ensenyament només afavoreix les elits i les economies benestants (queda reservat per a elles un ensenyament qualificat). Els sectors socials més desafavorits econòmicament deixen de tenir accés als estudis amb qualitat[18]. Diferents nivells per als diferents sectors socials, perpetuar la divergència social.

El desmantellament d’un ensenyament públic de qualitat.

La direcció que es vol emprendre suposa el desmantellament de l’ensenyament públic, amb una demolició controlada, desballestant els avenços aconseguits com ara: la total escolarització de la població, l’increment  de la xarxa de centres públics i de professorat, la baixada de la ràtio d’alumnat per aula, l’ampliació de l’edat escolar obligatòria, l’escolarització quasi total des dels 3 anys, un nivell de coneixements paral.lel al de països del nostre entorn o un més gran accés als estudis superiors de totes les capes socials.

Aquest desmantellament s’ha produït, i se segueix produint, amb la reducció de les subvencions (menjador, despesa de funcionament dels centres, transport escolar, escoles bressol...), l’augment de la ràtio d’alumnat/professorat, la massificació a les aules, la no construcció de nous centres, l’excés de grups classe en centres, el tancament d’aules encaminat a suprimir centres, la disminució dels recursos per atendre l’alumnat amb necessitats educatives especials[19], l’augment de la càrrega de treball del professorat..., tot plegat mentre es planificaven concerts amb la privada per als nivells no obligatoris. Més de quatre anys de finançament i l’estímul d’agents privats[20], de privatització de sector complementaris, de manteniment  i consolidació de  la doble xarxa de centres en detriment de la pública, de no assegurar  la despesa necessària per als centres de titularitat pública, d’imposar la gestió jeràrquica dels centres i de promoure la possibilitat de finançament extern, d’establir un mou marc organitzatiu en els centres que minora la participació de la comunitat educativa; en definitiva un desmantellament de l’actual ensenyament públic per propiciar un canvi de model educatiu en el país. Pel que fa a les/els treballadors ha suposat una clara pèrdua de drets laborals, el control de la tasca docent, l’empobriment de l’exercici de la docència i la indefensió del professorat davant dels abusos de l’Administració.


Un sistema educatiu eficient per al conjunt de la societat

L’evidència històrica dels darrers anys on els resultats han estat òptims com ho demostra el fet que aquest període ha estat l’únic període, de la nostra història, en què les filles i els fills de tots els estrats socials han estat escolaritzats i han arribat a la universitat i/o altres estudis superiors ens fa insistir en la necessitat d’un sistema educatiu eficient per al conjunt de la societat que mantingui un ensenyament integral i de qualitat si volem una societat cohesionada, responsable i justa en la qual sigui possible millorar la situació de les persones i on el futur individual i col·lectiu es pugui determinar lliurament.

En l’actual realitat social i econòmica es fa difícil un sistema educatiu eficient per al conjunt de la societat sense el recolzament del govern de l’estat a la ciutadania necessitada en forma de beques[21], ajudes o renta garantida, sense una aposta de l’estat per un ensenyament públic de qualitat que faci innecessari que les famílies hagin de triar, sense una visió intel·ligent i de futur de l’estat que asseguri que no es perdi cap talent i sense un retorn a l’eficiència social del sistema educatiu

El dret de no triar. L’ensenyament en un país de dret i democràtic s’ha de basar en el dret de no haver de triar, totes les escoles han de ser públiques i de qualitat[22], en què tots aprenen bé, perquè tota la ciutadania sigui tractada amb l’equitat que mereix la seva condició. L'educació universal, pública, gratuïta i no selectiva no és una entelèquia, fins i tot, hi ha sistemes educatius en els qual no es publiquem rànquings, ni es fan proves estandarditzades, ni exàmens nacionals, ni hi ha inspectors[23] i els sistemes funcionen amb eficàcia i eficiència.

La pèrdua de calents. Quan tota la població té accés a l’ensenyament no hi ha dubte que augmenta la possibilitat que cap talent es perdi per falta d’oportunitats. Només des d’una òptima classista té lògica barrar el pas als talents d’altres sectors socials; comprensible perquè volem els llocs de treball i de lideratge social per als seus descendents. En qualsevol cas les empreses que vulguin ser més eficients i esprémer al màxim les capacitats que tenen en la seva estructura hauran d’estar preocupades per la pèrdua de talents. En els cercles empresarials, el talent innat i les seves potencialitats de futur són un valor que cotitza a l’alça en detriment de les competències apreses, que, si bé poden ser suficients per desenvolupar un càrrec determinat en el present, tenen poc recorregut de llarg termini i de valor afegit en un horitzó de creixement de l’empresa.

Canvis estructurals que retornin l’eficiència que ha tingut el sistema educatiu. És precís canvis en la situació actual perquè la política educativa duta a terme en els darrers anys ha malmès el sistema educatiu que des de l’inici de la democràcia hem anat construint el conjunt de la comunitat educativa. Aquesta política educativa que ha malmès el sistema educatiu ha representat una veritable involució, un retorn a altres èpoques, on les paraules i les idees de “professionalització” o “eficàcia” no han pogut amagar que es tracta d’establir un sistema jeràrquic de gestió  dels centres, de sotmetre el professorat, de destruir el treball cooperatiu, de fomentar la competitivitat entre el professorat i de fer una provisió de llocs de treball totalment discrecional. S’ha obert la porta a la corrupció i el nepotisme, i, es fa entrar en els centres educatius els favoritismes, els premis a la fidelitat i els càstigs a la dissidència.

Per retornar i mantenir un sistema educatiu eficient per al conjunt de la societat, cal:

  • Retornar a l’Ensenyament Públic les retallades fetes i augmentar la inversió (especialment augmentar recursos on fan més falta: professionals, beques, plans integrals de barri...).
  • Eliminar rànquings i competitivitat entre els centres i entre el professorat.
  • Derogar els canvis curriculars introduïts per la LOMCE.
  • Revertir aquells aspectes del sistema educatiu que permet una estructura autocràtica i tornar a promoure el paper cabdal de mares, pares i docents en el dia a dia de la vida dels centres (gestió dels centres i autonomia).
  • Excloure els agents econòmics en la determinació de l'orientació de l'educació (entrada de l'empresa en els espais de decisió i docència).
  • Limitar el control polític de la tasca docent (agències, direccions, etc.).
  • Disminuir les hores lectives per al professorat i el nombre d’alumnat per aula.
  • Eliminar la legislació que intenta suprimir la negociació col·lectiva (funció docent, retribucions...)
  • Frenar la desregularització de les condicions de treball (funció docent, gestió dels centres, direccions, etc.).
  • Aconseguir una legislació que vetlli per les persones.

Nota: A les referències s’indica lectures que amplien el que es diu en aquest escrit, aquesta és la intenció.



[1] La concentración de ingresos en los ricos lastra el crecimiento
[2] La OCDE alerta de que la desigualdad frena el crecimiento económico
[4] INTERNATIONAL MONETARY FUND , Strategy, Policy, and Review Department Causes and Consequences of Income Inequality: A Global Perspective - Prepared by Era Dabla-Norris, Kalpana Kochhar, Frantisek Ricka, Nujin Suphaphiphat, and Evridiki Tsounta (with contributions from Preya Sharma and Veronique Salins) - Authorized for distribution by Siddharh Tiwari, June 2015
[5] Sobre la importància de l’ascens social cal  llegir l’article “El sentit de les reformes educatives” de Stephen Ball a “Presència” (del 25 al 31 de gener del 2008).
[6] Las desigualdades de vida y muerte -  Vicenç Navarro.
[7] La OCDE alerta de que la desigualdad frena el crecimiento económico.
La bretxa entre rics i pobres es dispara a tot el món
[8] Europa ja té 123 milions de pobres
Totes les xifres que has de conèixer sobre la desigualtat al món, a l’Estat, a Catalunya i a Barcelona
Les 20 persones més riques d'Espanya posseeixen tant com el 30% més pobre de la població
Los tres españoles más adinerados duplican en riqueza a los nueve millones más pobres
[9] El 40% de llars amb nens de l'Estat tenen dificultats per arribar a final de mes
El 27,5% de la infància viu sota el llindar de la pobresa a l'Estat
[12] "...Cal posar fi a un igualitarisme que ens ha dut a la mediocritat..."  -  Ernest Maragall conseller d'Educació
http://paper.avui.cat/article/societat/168987/cal/posar/fi/igualitarisme/ens/ha/dut/la/mediocritat.html
[13] Marco Antonio R. Dias: “L’elitisme ha tornat a la universitat, i ara amb un sentit molt comercial”
[14] La Generalitat adapta el currículo a la educación por competencias básicas
[15] (Els màsters a Espanya són cada vegada més necessaris i més cars
[17] Los recortes en la universidad pública engordan a las privades http://www.publico.es/economia/recortes-universidad-publica-engordan-privadas.html
[18] Sobre qui fracassa i perquè, podem llegir l’article “Fracaso escolar, clase social y política educativa” de José Saturnino Martínez García (Departament de Sociología de la Universitat de la Laguna) a El Viejo Topo/ 49 i veure que són les classes més desafavorides les que el pateixen perquè parteixen de desavantatges inicials.
Sobre la importància de l’equitat podem llegir Equity and quality education. Supporting disadvantaged students and schools - ISBN 978-92-64-130845 © OECD 2012 (està en castellà).
[19] Les retallades s’acarnissen amb els menors que pateixen TDAH a Espanya
[20] Rigau fulmina el finançament de les llars d’infants municipals
[21] Les beques haurien de cobrir la manutenció, o despeses similars, d’aquelles persones amb poc poder adquisitiu i sobretot potenciar els ajuts a les rendes baixes.
[22] És la millor manera d’assegurar l’accés del conjunt de la societat als coneixements.