Pàgines

3/3/16

Manifest del Seminari Ítaca d'Educació Crítica (SIEC)

Estem vivint atacs molt importants a l'educació pública i un  intent d'imposar les normes del neoliberalisme en el sector educatiu. Les retallades, la LEC i la LOMCE van totes en aquesta mateixa direcció, amb uns objectius molt clars: desmantellar el sistema públic d'educació; privatitzar, o convertir l'educació en negoci; barrar el pas a la igualtat d'oportunitats; convertir el dret a l'educació per a tothom amb una inversió individual per aquells que s'ho puguin pagar; impossibilitar la democràcia en els centres educatius; precaritzar les treballadores de l'educació i imposar els valor neoliberals a l'educació (competitivitat, individualisme, acceptació de la desigualtat, sexisme, religió...).

Estem en total desacord amb aquest enfocament i amb una política educativa que no té en compte l’educació integral de l’alumnat, sinó particulars interessos ideològics que exclouen amplis sectors de la societat, i, entenem que cal crear grups d’estudi, de reflexió i d’activitats des d’una perspectiva crítica.

Estem en contra la privatització i la mercantilització de l'educació. Partim de la base que l'educació és un dret de tota la ciutadania i que l'Administració té l'obligació d'oferir, en igualtat de condicions per a tot l'alumnat, una educació pública, de gestió pública i comunitària, que afavoreixi la igualtat d'oportunitats i sigui compensadora de la desigualtat social.

Defensem un ensenyament sotmès als principis democràtics. Una educació com a espai de reflexió continu. Una pedagogia crítica i de llibertat, que permeti forjar ciutadans lliures, crítics amb el concepte de poder, insubmisos a les injustícies, creatius i amb sòlids valors ètics. Un concepte d’autonomia entesa com a marge de maniobra dels seus actors. Una escola amb prou recursos materials, arquitectònics, administratius, morals... on sigui possible experimentar en base a agrupaments, grups reduïts, relació directa entre docents, alumnes i famílies, en espais flexibles i adients.

Un professorat compromès amb la seva tasca, en contínua formació, que compti amb el respecte i la confiança de la comunitat educativa i que no sigui fiscalitzat ni controlat per autoritats externes.

L’objectiu de la nostra tasca és, per tant, entendre quines són les variables, els efectes i el rumb que regeixen la dinàmica de l’ensenyament al nostre país a fi de participar, amb el conjunt de la comunitat educativa i la societat, en el manteniment d’una educació pública, eficient, justa i satisfactòria per al conjunt de la col·lectivitat.

Així doncs, volem analitzar amb ètica i rigor els temes fonamentals de l’educació i del sistema educatiu del nostre país, amb l’objectiu de constituir-nos com un punt de trobada, de reflexió i de debat, que pugui generar propostes pedagògiques i polítiques que facin avançar la nostra educació cap a la igualtat i la justícia. Entenem que la informació i la formació, entesa com la comprensió i el coneixement, esdevenen imprescindibles.