Pàgines

7/6/18

Reformar la legislació per enfortir i dignificar l’Educació

by Pep Barceló

Al llarg de la història s’ha legislat sobre l’educació i l’ensenyament. Des de la primera legislació amb caràcter general
(Llei Moyano de 1857.Llei d'Instrucció Pública), passant per els primers decrets o principis aprovats en la II República o per la Llei sobre Educació Primària de 1945 de la dictadura franquisme en són mostra històrica de lleis i reformes. En la restauració democràtica ha continuat aquesta dinàmica: Llei Orgànica per la qual es regula l'Estatut de Centres Escolars (LOECE), Llei Orgànica reguladora del Dret a l'Educació (LODE), Llei Orgànica d'Ordenació General del Sistema Educatiu d'Espanya (LOGSE), Llei Orgànica d'Educació (LOE), Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE).

Totes i cadascuna d’aquestes lleis i/o reformes no tenen una naixença casual; s’han utilitzat per a la socialització transmetent el pensament dominant o per mantenir un ordre i d’un funcionament social determinat o amb una intenció transformadora.

Alhora de pensar i debatre una reforma avui, es fa imprescindible aclarir què és important, i, també, aclarir els conceptes com ara són entesos. En aquest sentit qualsevol llei o reforma ha de partir d’una premissa fonamental. Es tracta de legislar sobre l’educació, sobre educar, i avui educar és ajudar a desenvolupar les facultats físiques, morals i intel·lectuals, és a dir, transmetre coneixements, actituds, valors i formes de cultura.

D’igual manera, cal insistir que l’entorn sobre el qual es legisla és una societat democràtica per la qual cosa la legislació ha d’estar encabida en la defensa i el manteniment dels valors democràtics: xarxa de centres de titularitat pública que escolaritza a tot l’alumnat de manera gratuïta; dirigida per la pròpia administració; accés del professorat a partir d’unes oposicions que valoren els coneixements i aptituds de forma pública i objectiva. Els beneficis d’un sistema públic amb qualitat són clars: en igualtat de condicions el rendiment escolar és el mateix en centres públics que en centres privats; evita la privació del coneixement el seu empobriment i l’elitisme; la pèrdua d’energies, d’inversió i de talents. La defensa del sistema públic ha estat una constant entre els sectors que volen el  progrés de la societat, i també, una constant als països amb una àmplia tradició democràtica. I això té la seva lògica: d’una banda és l’única fórmula que assegura la mateixa educació per a tot tipus d’alumnat, fent possible així la igualtat d’oportunitats, prevenint l’exclusió o discriminació social, i, d’altra banda, assegura un control públic del seu funcionament, del seu finançament i de la selecció del professorat.


El necessari acord entre el conjunt de la comunitat educativa.

Una reforma de la legislació educativa precisa d’un gran un acord social i fonamentalment en el conjunt de la comunitat educativa que asseguri el consens i l’acceptació dels seus agents. No podem oblidar que un acord com aquest marcarà el futur immediat de l’educació i del sistema educatiu. Per aquesta raó no es pot excloure el conjunt de la comunitat educativa: associacions de mares i pares, docents, sindicats, partits, organitzacions socials de l’àmbit educatiu...


La necessitat d’una legislació que afavoreixi, protegeixi i empari una educació de qualitat per a tothom.

Una reforma de la legislació educativa no pot obviar quina ciutadania volem i que la nostra és, com s’ha esmentat anteriorment, una societat democràtica. Això comporta que l’objectiu és una educació de qualitat per a tothom. En aquest sentit hem de parlar d’una educació integral que tingui en compte tots els aspectes de la personalitat: cognitius, emocionals, biològics, psíquics, relacionals i socials; és a dir, persones adultes amb valors, individuals i col·lectius per al seu futur i per al futur de la societat, que puguin tenir aspiracions personals i que puguin exercir com a ciutadans i ciutadanes. Per això no es pot deixar de costat cap dimensió de la persona, ni la individual, ni la col·lectiva ni la social: coneixement de drets i deures, la construcció d’allò que cadascú és i vol ser, el descobriment de les formes de vida en comú, del lloc de l’ètica en la regulació de la conducta, el descobriment dels altres, de la comprovació de la diversitat, les eines per observar la realitat, veure les desigualtats, interrogar-se sobre el perquè de tot plegat, qüestionar, aprendre a pensar... Tot l’entorn de l’educació, sobre el qual es legisla, ha de girar sobre aquesta premissa fonamental. Si no parlem d’una educació de qualitat per a tothom estem abocant a sectors socials poc afavorits  a no rebre tot el que avui pot ser formació i cultura la qual cosa pot significar la pèrdua de talents en tots els àmbits. A nivell individual no comptar amb una educació integral, i de qualitat, limita el projecte personal i el futur de les persones.

Una legislació que empari una educació de qualitat té a veure amb el dret a l’educació per a tothom sense cap mena de discriminació negativa; són les polítiques d’igualtat i d’equitat; són les de democratització de l’ensenyament i la participació de la comunitat educativa; són les de dotar de la inversió necessària per al sistema educatiu públic; i són les de defensa del sistema públic perquè és el model que acull al conjunt de la ciutadania.


Les intencions anunciades que justifiquen la reforma proposada.

L’actual proposta de reforma vol una modificació de la llei actual (Lomce):



La proposta està estructura en: 1) Equitat i inclusió educativa, 2) Ensenyaments i la seva ordenació 3) Ensenyament de la religió 4) Avaluacions de l'alumnat i del sistema educatiu 5) Participació institucional i social de la comunitat educativa i autonomia i govern dels centres, 6) Sobre centres: admissió, especialització i programació general de l'ensenyament (concerts).

La proposta es marca com a objectiu:

Así pues, la finalidad de esta Ley no es otra que establecer un renovado ordenamiento legal que aumente las oportunidades educativas y formativas de toda la población española, que contribuya a la mejora de los resultados educativos del alumnado, y satisfaga la demanda generalizada en la sociedad española de una educación de calidad para todos. Esos y no otros son sus objetivos centrales.

En general, els mitjans de comunicació destaquen:

  • L'eliminació de la referència als estàndards d'aprenentatge avaluables.
  • La supressió de les avaluacions finals de primària i secundària obligatòria.
  • Flexibilitzar el pas pel sistema educatiu.
  • Retornar competències a la comunitat educativa i als seus docents.
  • Es dóna més pes a l'orientació a l'alumnat amb dificultats o per a aquell que vagi a deixar els estudis sense aconseguir el graduat en secundària, perquè opti per altres possibilitats.
  • La participació de la comunitat educativa, la democràcia interna dels centres recuperant el paper que tenien els consells escolars.
  • Recuperar el paper de l'equitat en diferents aspectes de la vida escolar.
  • Canvis en la baremació en els processos d'admissió d'alumnat.
  • La possibilitat d'allargar l'escolarització d'alumnat amb necessitats educatives si amb això es facilita la consecució del títol.
  • Recuperació del paper de la comunitat educativa dels centres concertats en el Consell Escolar.
D'entrada podem observar el que diu, però també del que no es parla. És important en aquest període en què la reforma està en el seu moment embrionari analitzar-la reflexivament i pro positiva perquè el debat que es pugui generar tingui tots els elements que facin que aquesta reforma sigui positiva per al conjunt de la ciutadania. En aquest sentit caldrà mirar les mancances i/o imperfeccions perquè millori en el seu redactat final.

Trets, imprecisions i dubtes que sorgeixen de la reforma proposada.

Podem fer una primera ullada reflexiva a l’actual proposta essent conscients que un primer esborrany presentat pot ser modificat. Fins i tot, cal ser conscients que serà necessari un aprofundiment posterior de la reflexió feta.

Trets

>Manté la doble xarxa i la “llibertat d’elecció”. Amb aquest posicionament de la proposta naturalitza l’existència de la doble xarxa i el finançament empresarial. L’existència de centres educatius privats/particulars ha estat una constant en la història de l’Estat espanyol, però la naturalització de l’existència de l’actual doble xarxa té un sentit molt buscat.  L’any 1985 s’aprova la LODE i en ella s’estableix, per la suposada dificultat de construir suficients centres públics enfront de la gran demanda de places escolars, que allà on no arribin els centres públics l’Estat podrà “concertar” (subvencionar amb diners públics) els centres privats que compleixin una funció social i que funcionin sota els criteris de gratuïtat i no segregació en l’admissió d’alumnes. Però l’objectiu inicial d’aquests concerts s’ha desvirtuat amb el pas del temps i, finalment, els centres concertats (excepte algunes excepcions) acaben sent centres privats que funcionen com a tals, que cobren quotes als pares i mares, que seleccionen a l’alumnat i que fan de l’educació un negoci i/o la transmissió del seu ideari. En definitiva aquesta naturalització de l’existència de la doble xarxa, feta amb molta discreció i comptant amb el suport de mitjans de comunicació/difusió, és realment finançar negocis privats amb diner públic.

>Es manté en obediència de l’OCDE. Amb les proves i orientacions de l’OCDE es promocionen els rànquings entre centres i cal preguntar-se si és la “competència” l’eina adequada per estimular i recolzar els centres? o és l’eina típica del domini mercantilista?. En el domini mercantilista un dels efectes de la competència és que uns cauen i uns altres pugen; pot una societat permetre que això passi en el terrenys educatiu?, aquesta política és la d’un bon govern per al conjunt de la ciutadania?. Els rànquings, públics o encoberts, només produeixen segregació en l’àmbit educatiu i al final, i en definitiva, resulta que els rànquings només acaben servint per subvencionar empreses privades amb els diners públics.

>Continua la FP Bàsica. Amb el seu manteniment es prioritza només una part del Currículum; aquella que asseguri perfils professionals. Certament hi ha etapes que requereixen tractar aspectes del món laboral com és la Formació Professional i això ha d’estar reflectit en el currículum, però en altres etapes la prioritat no ha de ser aquesta perquè la formació humana, social i cultural és imprescindible per l’edat de l’alumnat (educació obligatòria) i no pot ser disminuïda ni en el temps que se li dediqui ni en l’activitat educativa que es realitzi. A més de futurs professionals a l’Ensenyament li correspon prepara, en el que li pertoca, la futura ciutadania.

Imprecisions

>L'admissió d'alumnat. El manteniment de la doble xarxa i la lliure elecció deixant la concreció a les “Administracions educatives” (Autonòmiques) fan que la proposta sigui imprecisa i perillosa. La regulació i control queda en mans o pot quedar en mans de diferents opcions polítiques que decantin la balança en direccions més o menys justes per al conjunt de la ciutadania (comissió d’admissió, tancament de centres, marge en les ràtios, no construcció de centres...).

>Flexibilització en el  pas pel sistema educatiu. S’ha d’assegurar que tot l’alumnat rebí la mateixa educació i formació, i, amb la mateixa qualitat. A escoles i instituts es forma al conjunt dels futurs adults del nostre país i això no admet imprecisions; cal legislar amb seguretat perquè l’objectiu sigui acomplert. Les formes genèriques de la proposta deixen molt obert el resultat final.

>Informes a la societat. Saber periòdicament en quin estat es troba el Sistema Educatiu és important, sempre i quan quedin clars que els aspectes avaluats siguin per al benefici de la majoria, la incertesa neix quan no es concreta que es farà amb ells. Els rànquings es poden fer des de les Administracions, però també els pot fer la pròpia gent. Amb el manteniment i naturalització de la doble xarxa la imprecisió suposa un perill.

>Una reforma de la legislació estatal. En un Estat de les Autonomies com el nostre el govern del conjunt no pot fer desistiment d’una de les seves responsabilitats i funcions bàsiques que és la d’emparar al conjunt de la població si, per exemple, una part del Sistema educatiu, posem una Autonomia, es controlat per un sector amb mentalitat corporativa i/o mercantilista que només vetllarà pels seus interessos. En un Estat democràtic i social l’educació és un àmbit que té, i ha de tenir, un marcat caràcter social i beneficiós per al conjunt de la ciutadania sense divisions territorials. Les imprecisions poden amagar desistiment de responsabilitats.

Dubtes

>Desapareixerà la possibilitat de les externalitzacions, les privatitzacions, la gestió externa del sistema que avui es present?. El rumb actual sembla trencar allò que posseeix el nostre Sistema educatiu, allò que fa que aquest sigui tal com és. Com s’ha esmentat anteriorment el Sistema públic assegura la mateixa educació per a tot tipus d’alumnat en igualtat d’oportunitats i sense exclusions, i, assegura, un control públic del seu funcionament, del seu finançament i de la selecció del professorat.

>Impedeixi l’especialització de centres?. Aquesta avui està suposant la configuració de diferents xarxes dins dels propis centres públics; l’especialització no s’ha d’establir com a valor de diferenciació i competència, sinó com a necessitat per atendre a aquell sector de la població que ho requereixi.

>En la proposta es dóna més pes a l'orientació de l'alumnat amb dificultats o per a aquell que vagi a deixar els estudis sense aconseguir el graduat en secundària, perquè opti per altres possibilitats. Però com s’assegura la discriminació positiva d’aquest alumnat?.

>On s’ha escrit en la proposta sobre la voluntat de posar o assegurar més recursos per al Sistema educatiu públic?. A més de la voluntat i la professionalitat del professorat, que hi són segures, cal dotar de la inversió necessària per al Sistema educatiu públic.


Es diu que s’obra un debat social, però s’assenyalen tendències: FP, docents...

Formació professional

S’escenifica l'aposta per la FP per part del Govern Sánchez tot dient que el Govern pretén vincular més estretament a les empreses en la confecció de títols i currículums, així com que Treball i Educació col·laboraran més en la relació dels dos sistemes i assenyala la importància d'aquesta etapa perquè la societat surti de la crisi en la qual encara es troba el país. Per un altre costat es diu que la formació professional és important per incrementar la productivitat i la competitivitat; contribuir a l'ocupabilitat i reactivar l'ascensor social.

Seguidament es marquen fites que ens indiquen la tendència: es farà servir a les empreses en la identificació de noves qualificacions i en la posada en marxa d'una formació professional dual més senzilla i atractiva per a les empreses de manera que s’estigui més a prop de satisfer les necessitats del mercat productiu; es facilitarà un "sistema que reconegui la formació de cada persona, independentment de com la va adquirir"; s'adaptarà la formació professional espanyola al Marc Europeu de les Qualificacions.

En principi poc a objectar en tant que la formació professional és o hauria de ser uns estudis certament especialitzats i molt adreçats al treball. Però quan s’ha d’iniciar aquests estudis?, s’haurà tingut l’escolarització precisa per aconseguir l’educació integral que mereix rebre tota persona?, si aquests estudis comencen aviat, com s’assegura que l’educació integral tingui el mateix pes que la formació especialitzada?

Els docents

Està més que demostrat que el professorat té prou motivacions professionals i socials per sentir-se satisfet de ser docent, sense necessitat de polítiques d'incentius; només vol mitjans suficients per poder fer bé la seva tasca (sentir-se eficient és la motivació més poderosa). Fàcilment es pot observar l'esforç i l'energia que es desplega als centres educatius la qual cosa no sempre es reconeix per l’Administració. Així i tot s’insisteix, des de mitjans de comunicació i suposats experts, en dir que cal donar un impuls modernitzador a la carrera docent per adaptar-la als nous temps i a la millora de l’educació. Es confon la part pel tot. Si només es pretén modificat una part del sistema, per exemple el professorat, correm el perill de seguir amb tot allò que no està funcionant perquè la gestió o els canvis que s’han imposat fins ara no han millorat l’educació. Modificar o canviar aïlladament només una part del sistema (suposadament per millorar-lo) és no enfrontar la situació adequadament per resoldre problemes o millorar funcionaments, perquè un sistema el compon un conjunt d’elements que s’interrelacionen, i condicionen, i no es pot tocar un sense tenir en compte l’afectació dels altres elements. En definitiva és una visió i una política mediocre o malintencionada si no té en compte el desistiment de responsabilitats de l’Estat; les repercussions negatives que pugui tenir la doble xarxa per al conjunt de la ciutadania; els efectes del nou “management” del sistema, etc. Només els canvis que han tingut èxit en la nostra història, o en altres països, són aquells que han afectat positivament a la totalitat de les peces que conformen el sistema educatiu.

Ara sí, amb la insistència es crea opinió i s’aconsegueix que la ciutadania s'oblidi de necessitats més reals que cal cobrir com la millora de la inversió, altres idees sobre el currículum i la seva aplicació, empoderar de la comunitat educativa per a la conducció dels centres ... Obviant tot això, s’insisteix en la modernització de la carrera docents de manera que s’obtinguin els millors professionals en actualització permanent (assistència a cursos, jornades i altres activitats, títols acadèmics, projectes...).

La tasca docent s’hauria de poder desenvolupar amb més oportunitats per poder investigar i reflexionar, individualment i col·lectiva; per poder exercir la docència en bones condicions i dur endavant el projecte de centre on s’està destinat; per poder intercanviar el treball en xarxa amb altres centres; per poder participar en la definició, desenvolupament i avaluació de les polítiques educatives...

És molt important observar les tendències que s’assenyalen en el discurs dominant perquè cal avançar-se en el que se ens vol imposar, cal preparar-se, cal construir un discurs alternatiu, i, cal institucionalitzar una realitat que impedeixi tot allò que no vagi en benefici de tota ciutadania.