12/6/18

Noves formes de privatització a l’Ensenyament

By Pep Barceló


La privatització de l’educació es produeix si l’Estat permet i fomenta la participació del sector privat per a l’oferta de serveis d’educació pública. És a dir, l’educació pot privatitzar-se si els estudiants es matriculen a escoles privades (p.e. els xecs escolars) o si l’educació està finançada de manera privada (p.e. concerts). Inicialment a l’Estat espanyol es va promoure la privatització de l’educació amb la justificació que calia omplir les mancances que hi havia en la prestació de l’educació heretada del franquisme

Tanmateix, avui, cal considerar, també, la privatització en educació en la importació d’idees, tècniques i pràctiques del sector privat per tal de que el sector públic s’assembli més a les empreses i al món empresarial. Aquesta privatització en l'educació contribueix a construir una nova "moral del mercat" on l'educació experimenta un procés de mercantilització i es considera només una mercaderia que pel seu valor per a la persona o la societat.

Així doncs i malgrat sabem que en totes les èpoques el gran capital ha aspirat a mantenir l'apropiació de la riquesa, ara s’orienta, per seguir en el seu objectiu, cap a: reconfigurar el consum, el treball i els tipus de mercaderies; dissenyar i construir llocs de treball mai coneguts; generar noves formes de plusvàlua i una circulació, i apropiació, dels diners diferent... tracta de crear una nova realitat, socialment acceptada, que permeti mantenir el poder i la riquesa en les seves mans. El món de l’ensenyament no es lliura d’aquesta estratègia ni d’aquesta apropiació de la riqueza. Contínuament es fan provatures i experimentacions...


LES NOVES FORMES, ARREU DEL MÓN, QUE CAL TENIR EN COMPTE

·         El paper dels grans organismes internacionals.

Sembla que es vol mantenir la mateixa direcció iniciada en el últim terç del segle passat. Al segle XXI, el Banc Mundial segueix sent el més poderós i hegemònic de les organitzacions internacionals que actuen en l'educació. El banc és el principal finançador internacional d’educació en els països en vies de desenvolupament o en països amb rendes baixes. En els darrers temps, la implicació del Banc Mundial en el que anomenen “reformes” ha crescut substancialment. Les prioritats per a l’educació s’estableixen segons interès del Banc Mundial i d’altres organitzacions internacionals; la intervenció d’aquestes grans organitzacions en l’Ensenyament sempre significa l'augment de la contribució econòmica de les famílies en l’educació del seus fills (quotes, aportacions, subvencions...). Aquesta pressió comporta: transformació de l'educació d'un bé públic a una mercaderia privada; falta de control i regulació del món educatiu; transformació d’identitats (director a directiu, professor a tècnic...; precarietat dels professionals; perpetuació de les diferències socioeconòmiques en la societat...

·         Creació de la industria educativa.

Actors privats han, i estan, contribuïnt al desenvolupament d’una indústria educativa que es troba darrere de la privatització educativa a diferents països. Aquesta indústria educativa es presenta com un benefici per als governs:
subcontractació activitats convencionals; la formació dels professionals; els llibres de text o programari; la redacció de textos de polítiques d’educació o l’avaluació de polítiques i programes; els productes TIC i certificacions; serveis de preparació de proves; assessors...

·         Influir en les polítiques educatives.

A nivell mundial es percep com mitjançant assessorament, consultes, investigacions, avaluacions... s'està privatitzant formes d'influència. Organitzacions del sector privat i organismes supranacionals estan cada cop més implicats tant en la formació de polítiques com en la seva aplicació.

El gran empresariat es situa com actor polític i té per objectiu promoure actuacions que influexin en els processos de reforma educativa en la direcció del seu concepte del “mercat”, i, que afavoreixin els seus interessos. A diferència dels Think Tanks, el seu objectiu és articular idees per influir en les agendes polítiques i legislatives amb suposats arguments científics que donin credibilitat i legitimitat, generalment a l’ombra del escrutini públic.

Igualment, mitjançant polítiques de finançament de la investigació i de les universitats tenen una capacitat important per emmarcar la investigació en la recerca de resultats, suposadament científics, però, en qualsevol cas, beneficiós per al seu negoci.

Malgrat que el gran empresariat vol ser concebuts com a “actors individuals”, acostumen a treballar en estreta connexió amb xarxes més àmplies: empreses de consultoria; organitzacions internacionals o d’altres tipus; organitzacions de coneixement... Aquestes xarxes i espais ofereixen al gran empresariat un entorn propici on forjar i promoure els seus postulats.

·         La “new philanthropy”.

Un bon exemple ens el dóna Janelle Scott (Universitat de Califòrnia, Berkeley) quan ens il·lustra sobre aquesta “Filantropia” al EEUU a “The Politics of Venture Philanthropy in Charter School Policy and Advocacy” i ens diu que diferents filantrops han finançat durant molt de temps una àmplia investigació educativa, pràctiques i iniciatives polítiques, principalment a través de fundacions pròpies com la Fundació Ford, la Corporació Carnegie de Nova York, la Fundació Rockefeller... Alguns observadors han criticat aquests esforços perquè feien poc per canviar el status quo a l’educació i han demanat accions més agressives per part d’aquest sector. D’aquesta crítica ha sorgit una nova forma filantròpica, sovint anomenada filantropia d’empresa. Nous filantrops, que com els anteriors, han acumulat riquesa amb una combinació de indústria personal, polítiques fiscals favorables i expansió econòmica; aquests riquesa els proporciona l’oportunitat d’influència i incidència en la política educativa. Per aquesta raó promouen la reforma de l'educació; s’adrecen específicament a l’escola per la seva privatització i l’elecció de centre. Aquests nous filantrops s’han convertit en els més Influents sobre els responsables polítics en l’àmbit educatiu: funcionant com a coalició de defensa de facto; sovint financen la les mateixes iniciatives i organitzacions educatives; avaluen l’èxit segons mesures de resultat similars; i perseguir objectius similars per a l’educació pública.Com a tal, solen afavorir el mercat educatiu, la competència, l'estandardització i creuen que les reformes que proposen serveixen per al conjunt del sistema educatiu perquè consideren que les polítiques educatives dutes a terme fins ara no han estat  efectives. Juntament amb les fundacions ja existents en aquest àmbit sorgeixen aquestes noves com Enterprise Institute, Heritage, Foundation, Manhattan Institute,  Hoover Institution, Fundació Bradley, The Broad Foundation.... L’acció d’aquest no assegura la sostenibilitat del suport filantròpic en el desenvolupament final del sistema, sobretot en una caiguda econòmica ni si continuarà compromesa amb la seva actual acció.

En les conclusions finals de la seva investigació ens diu que la filantropia empresarial és política perquè impugna les nocions que es mantenen des de fa temps sobre l'assignació de poder a l'escola, especialment el paper dels pares, professors, escoles. Els professionals educatius i els pares han de tenir la possibilitat de prendre decisions informades sobre quines organitzacions acceptaran finançament o amb qui col·laboraran.

Com podem veure el món corporatiu és cada cop més actiu en el món educatiu. Si fins ara les empreses privades han intervingut en els sistemes educatius venent serveis, tecnologies, materials d’aprenentatges, promoció de principis, consultoria, contingut... favorables al negoci avui s’incorpora noves formes com la filantropia.

És sabut que les institucions filantròpiques són organitzacions destinades a promoure el benestar dels altres mitjançant donacions i/o beques. Aquesta posició els pot permetre, per la seva capacitat de finançament, establir estratègies en diverses direnccions; una d’aquestes, la privatització de l’educació.

És ben visible com institucions,  empreses, organismes i altres proporcionen finançament. Així podem veure exemples com  Lumni[1], o de programes orquestrats per empreses[2] o racons foscos del mecenatge com el “Sugar daddy,suga rbaby”[3],però del mecenatge cal parlar-ne detalladament.

El mecenatge és la protecció exercida per una persona, fundació, entitat, etc., que sosté, empara o subvenciona de manera generosa sense exigir en contrapartida crèdits monetaris immediats, però que implica, en la realitat, una clara captació de voluntats.

Avui en dia el mecenatge es dut a terme, generalment, per fundacions com la Ford Foundation o la Rockefeller Foundation si bé també es mantenen personalitats a les quals se les considera com a mecenes; es diu d’elles que són organitzacions, o persones, filantròpiques que condueix accions i projectes en l'àmbit de l'apoderament econòmic, l'ensenyament, els drets humans, el medi ambient, la democràcia,  les arts creatives, el desenvolupament del tercer món, etc. El mecenatge exercit no és en qualsevol direcció i normalment està dirigit a la formació de futurs líders en qualsevol l’àmbit; un exemple a casa nostra és la Fundación Empieza por Educar[4] (Teach For All a nivell internacional) que promou la família Botín.

Òbviament, només cal endinsar-se en el procedir d’aquestes fundacions i/o mecenes per observar quins són els seus objectius i programes, els quals, es corresponen amb una visió i una ideologia concreta i, per tant, amb uns afanys. Podem dir, si més no, que la vinculació amb ells implica un sotmetiment a interessos privats i ideològics que pretenen captar el pensament i la mentalitat de la ciutadania.

Per un altre costat tenim el patrocini i la donació com a inversió mediàtica. El patrocini té una significació de sosteniment, d’acudir en ajut a unes necessitats i la donació de cedir la possessió sense rebre’n res en bescanvi. Però la realitat és tossuda i sovint ens demostra que els conceptes teòrics no sempre es compleixen.

Les accions de patrocini i donació ajuden a millorar la reputació de qui les realitza, fins i tot arribant a convertir-se en una acció de relacions públiques. Aquestes ajudes o aportacions econòmiques, en espècie, en personal, equipaments, tecnologia, etc., del patrocinador donant-li suposa a qui la rep té alguna contrapartida, no econòmica, generalment en el camp de la imatge i la comunicació, en favor de l’entitat patrocinadora. Per exemple, en el cas d’empreses, l’objectiu del patrocini empresarial pot ser: millorar la imatge de la marca o de l’empresa; incrementar la seva notorietat; comunicar un missatge d’empresa sensible; ampliar el seu públic i/o mercat; introduir un nou producte; relacionar-se amb el sector públic...[5]. És evident que estem davant d’una estratègia de les corporacions en la direcció de facilitar material, formació, manteniment, creació de centres...,  aparentment de forma altruista (acció social), però cercant, realment, imatge, rebaixa fiscal, vendes, incidència ideològica en la població (estat d’opinió, conducta...), etc.

·         El capitalisme cognitiu.

Una orientació que està prenent el capitalisme avui té un marcat caràcter cognitiu, perquè  ara s’està col·locant en un segon pla la privatització, tal com la coneixem fins ara; la prioritat no està en cobrar-li a les famílies per l’educació de les seves filles i fills, sinó privatitzar el saber i el coneixement científic.

El capitalisme treballa perquè al coneixement punter només accedeixi un limitat grup d'individus El coneixement que circula lliurement com a “societat de la informació”, és coneixement bàsic, accessori, sovint desfasat… encara que tinguem la il·lusió de tenir accés a la globalitat del que el gènere humà ha produït. Per a la majoria impulsa un coneixement en certa manera endarrerit, d'aprenentatges virtuals sense cap interacció social o de repeticions de sabers pràcticament inútils en el present. En definitiva es tracta d’orientar els aprenentatges cap a àrees altament tecnològiques, amb el desenvolupament d'habilitats que permetin produir abundants mercaderies immaterials, que sostinguin ideològicament al sistema; l’interès és aconseguir professionals en etern aprenentatge dels requeriments de la producció, però sense pensament crític i sense capacitat de qüestionar l'ordre existent. Alhora, una elit treballa en les noves armes de la dominació: biologia molecular, big data, intel·ligència artificial, robòtica, enginyeria genètica… L'escola, per a la majoria, no cal que accedeixi la informació ni al coneixement punter perquè es precís que tingui un paper de contenció social, per entretenir,  esmorteir conflicte, esborrar qualsevol identitat de classe…Si aquesta visió de l’educació arribés a imposar-se, l'accés al coneixement seria una altra forma d'estratificació social


NOVES FORMES EN LA NOSTRA REALITAT

En la nostra realitat hi ha formes de privatització conegudes com la doble xarxa pública/privada (totes les darreres lleis la perpetuen: LOE, LOMCE, LEC i les altres autonòmiques, i, fins i tot el avantprojecte presentat pel PSOE el 2018 ho fa), però en el seu procés continuo d’apropiació de la riquesa el capitalisme ens presenta noves formes a casa nostra.

·         El gir en la gestió.

Com s’ha pogut comprovar fins ara, la privatització de l’Ensenyament es produeix quan l’Estat ha permès i ha fomentat la participació del sector privat en l’abastament de serveis en l’Educació pública o si amb els diners dels contribuents es contribueix a la subvenció dels centres privats. En qualsevol modalitat que aquesta es produeixi, l’acció governamental té greus impactes negatius sobre el dret a l’educació, en particular pel que fa a la disponibilitat i l’accessibilitat d’educació gratuïta, la igualtat d’oportunitats educatives i la qualitat de l’educació.

Avui podem veure, per exemple, que aquesta privatització es vol dur a terme mitjançant la col·laboració pública/privada (p.e.: l’acord de col·laboració sobre formació professional dual entre Nissan i la Conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya). Això implica l’inici d’un canvi en la gestió global del sistema que serà ampliat en la mesura que les diferents accions dutes a terme es consolidin.

Com s’ha esmentat fora de la nostra realitat, també aquí la privatització s’està afavorint amb la importació d’idees, tècniques i practiques del sector privat per tal que el sector públic s’assembli més a les  empreses o a la gestió empresarial. Això es palpable en la orientació que se li ol donar a la gestió en els centres educatius.

·         La zonificació, la igualació de centres i la llibertat d’escollir centre.

La zonificació. Es parla de zonificar quan realment es deszonifica, és a dir, es suprimir les normes que limiten el poder triar qualsevol centre en qualsevol lloc, sigui aquest el que sigui. Es tracta d'una desregulació, d'afavorir una privatització més de l'educació augmentant la possibilitat de més clients per al centres privats concertats. Que en opinió dels que diuen defensar el lliure mercat s’ha de buidar a l'Estat de competència i transferir-la als agents privats.

Aquesta política menysté que la zonificació en districtes escolars facilita la coordinació entre professorat i centres d'una mateixa zona, vincula amb l'entorn i ensenya a conviure en i amb la diversitat en una societat mestissa i plural, (un element de la realitat que es va construint en la nostra societat). També menysprea algunes dificultats com el cas del desavantatge de viure en zones rurals, l'increment del temps emprat en el transport dels alumnes, l'encariment del mateix, sense oblidar-nos de les conseqüències que produeix l'augment del trànsit a les ciutats, la major exposició a la contaminació, l'aparició de problemes de salut, l'augment de la fatiga en els estudiants, etc.

L'organització territorial per districtes escolars part d'un enfocament solidari, que aposta per la convivència plural i la cohesió social, amb "comissions d'escolarització", en què participen tots els sectors de la comunitat educativa, que s'encarreguen de garantir una distribució racional i equitativa de tot l'alumnat en els centres educatius pròxims als seus llocs de residència. Així doncs, aquesta mena de districte únic que es vol imposar sembla que no es planteja amb la finalitat de millorar el sistema educatiu, sinó com una estratègia llargament enyorada per la patronal de l'ensenyament privat concertat per poder filtrar i seleccionar el seu alumnat.

La igualació de centres. L’existència de dues xarxes, pública i privada concertada, es vol dissimular amb la igualació de centres en la mateixa LEC en trobem en el seu preàmbul:

 Avui, La promulgació de la Llei d’educació s’inspira en el precepte estatutari sobre els drets, els deures, les llibertats i les competències en l’àmbit de l’educació i hi vol donar compliment. Aquesta garantia es concreta en la regulació i l’oferta del Servei d’Educació de Catalunya. Aquest servei és constituït per una xarxa plural de centres educatius de titularitat pública i de titularitat privada i és el resultat de la tradició educativa i social del país.” ----- “ D’altra banda, la institució escolar ha mantingut vives la llengua i les tradicions del país, molt especialment en moments de manca de llibertats democràtiques. És fruit de tot això el fet que avui Catalunya compti amb una molt rica experiència pedagògica i d’innovació educativa, amb un ampli i molt divers teixit associatiu i amb un conjunt plural d’iniciatives educatives que es duen a terme en nombrosos centres públics i de titularitat privada.-----“ El sistema educatiu de Catalunya comprèn el servei públic educatiu, entès com a servei d’interès general d’acord amb l’Estatut, que ha de permetre que tots els
centres sostinguts amb fons públics, que conformen centres públics i centres privats concertats, treballin junts amb uns objectius compartits des de la cooperació i la coresponsabilitat, tot respectant la naturalesa jurídica de les diverses institucions que el presten.

És a dir, el primer pas per fer una sola xarxa educativa d’una forma “natural”.

Un segon pas dóna entrada als centres privats concertats de manera decidida:

2. El Govern de la Generalitat, per a desplegar el que estableix l’apartat 1, ha de regular i sostenir el Servei d’Educació de Catalunya, que, conformat pels centres públics i pels centres privats sostinguts amb fons públics, garanteix a totes les persones l’accés a una educació de qualitat i en condicions d’igualtat en els ensenyaments obligatoris i en els declarats gratuïts.”.  

I els assegura la clientela i les subvencions:

“4. El Departament, en el marc de la programació educativa, ha de determinar periòdicament l’oferta de llocs escolars tenint en compte l’oferta existent de centres públics i centres privats concertats. A partir d’aquesta programació, correspon al Departament establir nous llocs escolars del Servei d’Educació de Catalunya, d’acord amb els criteris fixats per aquest article i, en tot cas, tenint en compte les
disposicions pressupostàries.”----- “g) La programació de les necessitats educatives territorialment i socialment equilibrada que emmarca tots els centres sostinguts amb fons públics.” ---- “2. El Govern ha de garantir l’exercici efectiu del dret a l’educació mitjançant la programació general de l’ensenyament. El Govern, per a garantir el dret de totes les persones a accedir a l’educació en condicions d’igualtat i el dret a l’elecció de centre, ha de regular un procediment únic d’accés als centres públics i als centres privats sostinguts amb fons públics.”.----- “ Estableix mecanismes per a la subvenció o la concertació del conjunt d’ensenyaments declarats d’interès públic.”---- “4. El Departament ha d’adoptar les mesures necessàries per a introduir progressivament un sistema d’ajuts general, en les diverses modalitats, per als llibres de text i altre material escolar en l’ensenyament obligatori per a l’alumnat dels centres públics i dels centres privats sostinguts amb fons públics”.

Amb una variant, però seguint aquesta direcció, el govern de Catalunya obre la via legal per a la incorporació d'escoles concertades a la xarxa de la Generalitat. El govern de la Generalitat aprova un decret llei que permet el traspàs de la titularitat dels centres. La condició, diuen, serà que el centre ho demani i hagi necessitats d'escolarització. Aquesta eventualitat ja està prevista en la Llei d'Educació de Catalunya (article 45); el traspàs podrà implicar també els edificis dels centres o es crearan nous, en aquest sentit, les famílies hauran de tenir en compte el nou projecte educatiu que s'oferirà al centre de nova creació.

La llibertat d'escollir. L'educació és un dret bàsic per a les persones. Per això l'Estat està obligat a garantir que tot nen i tota nena tingui accés al millor centre públic al costat de casa seva. Defensar la necessitat de la llibertat suposa donar per fet que hi ha grans diferències perceptibles i substancioses entre els centres escolars, quan això en els aspectes qualitatius no és exacte.

La llibertat d’escollir promou la competència entre centres i diuen que aquesta  millora la qualitat del servei prestat (l'ensenyament) i l'abarateix. Aquesta idea té com a base el reconeixement de la llibertat d'escollir en una oferta sense restriccions per als consumidors (les famílies) qui són els millors jutges del que a ells els convé i interessa. Aquesta és una concepció molt promoguda per l’ideari neoliberal i aquest pretén convertir els “drets”, que s’han de garantir per al conjunt, en "eleccions", en inversions individuals de cada persona o de cada família. Planteja a les famílies (a aquelles que tenen temps, recursos i disposició per a això) que es dediquin a buscar i seleccionar un centre educatiu determinat com si les famílies fossin clients i l'educació un producte a la carta, com si el sistema educatiu s’hagués d’organitzar segons la demanda dels clients i les lleis de mercat, com si l'educació fos un producte que es compra i es ven; és la lògica del mercat, aplicada a l'educació. Una primera observació sobre aquesta “llibertat d’escollir” ja ens diu que si la llibertat d'escollir centre no és viable per a tothom, llavors no té el valor de ser un dret universal que haguem de respectar i protegir.

Tanmateix, la llibertat d’escollir centre potencia la segregació i la desigualtat i darrere de la major part de les invocacions a la "llibertat d'escollir" centre el que s'amaga és el rebuig a la barreja social, a educar els fills i filles amb els que no són de la mateixa classe. Fins i tot la pròpia OCDE en el seu informe “Equitat i qualitat de l'educació” indica clarament que "proporcionar plena llibertat d'escollir centre als pares pot donar per resultat la segregació d'estudiants segons les seves capacitats i antecedents socioeconòmics i generar majors desigualtats en els sistemes educatius".

·         Les falses filantropies a casa nostra.

També aquí fundacions i empreses, utilitzant la filantropia, estan ocupant espais abans naturals de les administracions públiques. Aquestes, es retiren i deixen les seves responsabilitats en mans d'entitats privades. Fundacions com la del Banc de Santander amb el programa Comença per Educar, versió espanyola de “Teach for All” (EUA), La Caixa a través d'eduCaixa, Endesa (Educa Endesa) prenen aquest paper suposadament filantròpic i penetren en el món educatiu. Igualment comença la penetració de les multinacionals com Ashoka (EUA) famosa per les seves "Escoles Changemakers" o d’United Way ("Treballem per l'èxit escolar"), que s'estan estenent amb rapidesa per l'Estat Espanyol i es presenten com a col·laboradores en la millora del sistema educatiu.

Totes aquestes empreses i/o corporacions financeres insisteixen en:

v  La necessitat de canvis.

El discurs del canvi (sense dir ni per què, ni cap a on) mitjançant la innovació. Informes de entitats bancàries o de l'OCDE insisteixen en la manca de resultats en l’Ensenyament públic

v  La col·laboració de diferents agents.

El discurs de la col·laboració (projectes i programes per resoldre els problemes) amb una expressa crida a la col·laboració entre el sector públic i el sector privat. Aquestes mateixes entitats esmentades criden a la cooperació pública/privada, en cap cas reclamen a les institucions públiques el compliment de les seves obligacions en assegurar els drets de les persones.

v  L’emprenedoria.

El discurs de l’emprenedoria (cada persona necessita responsabilitzar-se individualment del seu futur). El seu discurs diu que els joves estaran més preparats per tenir èxit en un món i en una societat amb una economia global, i, que els joves, individualment, seran més capaços d'afrontar els seus propis reptes i projectes en el futur.

Aquesta filantropia està impregnada de l'esperit del “mercat” i crida a competir pel suposat èxit.

Finalment seria interessant saber quines empreses estan darrera o donen suport a fundacions com: Fundació assistencial de mútua de Terrassa, Fundació Cecot Innovació, Fundació Cecot Formació, Fundació bancària Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona “la Caixa”, Fundació Barcelona Education in Science and Technology (BEST), Fundació Barcelona International Centre for Advanced Design BICAD, Fundació catalana per a la recerca i la innovació, Fundació privada cercle tecnològic de Catalunya (CTECNO), Fundació catalana CET10, Fundació Esade, Fundació Espavila, Fundació Institut d’educació contínua (idEC), Fundació Cepta, Fundació acció per l’educació, Fundació pel foment de la Societat del Coneixement…, totes elles incideixen en l’àmbit educatiu.

·         Legislació amb afectació en l’Ensenyament.

Igualment es va creant legislació, en diferents àmbits socials, que vol obrir noves vies de privatització en l’Ensenyament. Un clar exemple és l’anomenada Llei Aragonés.

La Llei Aragonés és ara un projecte de llei en tramitació en el Parlament català que crea el marc jurídic perquè siguin empreses privades les que gestionin i prestin els serveis públics vinculats directament a garantir drets fonamentals de la ciutadania (serveis socials, salut, educació, serveis comunitaris, socials o personals...). El que es coneix fins ara d’aquest projecte és que, per un costat, legitima la privatització feta fins ara i, per un altre costat, obre noves possibilitats de privatitzar/externalitzar.

En definitiva es tracta de regular (possibilitar, normalitzar) el que diuen “col·laboració pública-privada” quan és ben sabut que el sistema de col·laboració pública-privada no ha esdevingut cap solució màgica per a l’eficiència i l’optimització dels recursos i serveis públics. Informació del propi Tribunal de Comptes Europeu qüestiona la col·laboració pública-privada com a fórmula per optimitzar recursos i assenyala els sobrecostos que ocasiona, la ineficiència i la manca de transparència. Tanmateix, i en l’àmbit de l’Educatiu, l’informe “Les col·laboracions publico-privades”[6] (CPP) publicat per l’Observatori del Deute en la Globalització, resumeix que la gestió privada dels menjadors en els centres educatius, no es tradueix en una major “eficiència” i “eficàcia”, i falla en proveir un servei just, social i ambientalment sostenible. L’actual sistema de gestió privada dels menjadors és un exemple que presenta les deficiències pel que fa a la qualitat del servei, els alts costos del servei, l’opacitat en la gestió pressupostària, la precarietat laboral de les i els treballadors, i una clara tendència normativa a afavorir la contractació de les grans empreses de restauració.

Però pels seus defensors s’afirma que aquesta llei no suposa cap nova privatització, ni externalització, però i les fetes fins ara?; en qualsevol cas encara que nominalment seran serveis públics la seva gestió serà privada, i per tant, es regiran sota criteris de mercat (tal com defineix el mateix projecte de Llei l’objectiu de les empreses serà obtenir “algun tipus de benefici econòmic, sigui de forma directa o indirecta”). Per un altre costat i suposant que fos veritat que no suposa cap nova privatització, ni externalització, el que si fa és enumerar un llistat de serveis públics que poden ser externalitzats d’acord amb les condicions que estableix la llei. Un exemple en l’àmbit educatiu podria ser la possibilitat que la tutoria en els centres públics les pugui fer una empresa privada quan la tutoria és una activitat molt lligada a tot el procés educatiu de gran responsabilitat en la docència.

Realment aquest projecte facilita allò que els grans inversors busquen: una cartera diversificada d’inversions en nous sectors, tradicionalment públics amb concessions, societat mixta o contracte de serveis, i, que és promogut, amb les seves recomanacions i directives,  per organismes internacionals com el Banc Mundial, l’FMI, l’OCDE, la Comissió Europea per equilibrar, diuen, el dèficit públic (polítiques d’austeritat).

No s’hauria de legislar per afavorir al sector privat, els serveis públics i el seu accés haurien d’estar blindats, com a dret fonamental, així com protegits davant d’interessos privats i processos de privatitzacions encobertes (externalització, concerts, gestió...); la contractació pública hauria de ser una fórmula residual de gestió de serveis.


[2] Programa Fulbright patrocinat pel Govern dels EUA, International Institute, Asociación JW Fulbright, Coca Cola, Coach...
[3] http://www.economiadigital.es/es/notices/2014/04/los_estudiantes_se_citan_con_millonarios_para_pagar_la_universidad_53148.php
[6] https://odg.cat/es/publication/cpp-herramienta-privatizacion/