3/3/16

Escola Nova 21 com a política oficial del Departament d’Educació.

Poc abans de la fi del primer trimestredel curs 2018/2019, des del Departament d’Educació s’han fet públiques les intencions d’establir un acord amb municipis i els promotors d’Escola Nova 21 (EN21) a fi d’estendre les seves pràctiques i doctrina d’innovació en el conjunt del sistema educatiu. Segons informacions periodístiques, Educació potenciarà el fet que les escoles generalitzin “l’aprenentatge actiu, el treball per projectes o les noves formes d’avaluació “(Ara 19-XII-2018) i l’experiència del treball en xarxa d’EN21, així com de formació, serà estès entre la totalitat dels centres públics i privats.

Sorprèn molt que sigui una administració pública, que amb l’excusa de la crisi va eliminar la dotació per un model públic de formació entre iguals ben valorat entre els docents, la que adopti com a propi un model connectat estretament amb entitats financeres i empreses amb interessos en el mercat educatiu i aliè als valors de la comunitat educativa. Després de prop de tres anys de la seva presentació pública (abril de 2016), l’EN21 ha tractat de reivindicar una mena de revolució educativa, segons la qual, calia fer més atractius els processos d’ensenyament-aprenentatge, generar un canvi en la mentalitat dels docents i establir una veritable febre per la innovació. Amb un gran suport publicitari per part de determinats mitjans de comunicació, i una gran campanya propagandística (no hem de menystenir que un dels seus impulsors, Eduard Vallory és especialista en aquest àmbit, i que la fundació educativa de La Caixa no ha estalviat mitjans econòmics), aquesta plataforma ha esdevingut protagonista en el camp educatiu dels darrers cursos.

Ara bé, en aquest nucli impulsor, i després de dos cursos i mig de desenvolupament, existeix encara un gran desconcert sobre exactament en què consisteix. Emparat sota l’etiqueta “innovació”, trobem un seguit de pràctiques pedagògiques “actives” amb més d’un segle d’antiguitat, ja presents als centres públics molt abans de la iniciativa de EduCaixa. D’altra banda, més enllà d’un elaborat discurs sobre la necessitat del canvi, i l’eficàcia comunicativa de bona part dels seus difusors, persones experimentades amb una gran capacitat retòrica en els “ted talks” amb capacitat d’emocionar el públic sense transmetre informació rellevant, les propostes són encara inconcretes. A més, al darrere del relat que ha proliferat a partir dels mitjans educatius i de comunicació, hi trobem una música de fons que promouria l’adaptació acrítica dels estudiants a les polítiques econòmiques i laborals del neoliberalisme capitalista. De fet, la crítica social, la necessitat de treballar conjuntament per crear una societat més justa i igualitària són clarament absents de l’EN21. Per contra, sí és possible constatar una crida a competir dins el sistema educatiu, una certa tendència a la segregació educativa mitjançant competència deslleial, i el que resulta molt preocupant, que la “innovació” està servint per avalar la política del Departament de seleccionar a dit el professorat, i per tant, a discriminar-lo, a acabar amb la democràcia als centres i a renunciar als seus drets laborals més bàsics.

Dos cursos i mig d’EN21 han aportat més ombres que llum al sistema, i per tant, que un Departament que històricament ha demostrat un menyspreu a l’ensenyament públic i massa imbuït, independentment del color ideològic, de valors neoliberals, resulta, més que preocupant, indignant.

El SIEC va néixer amb la voluntat d’esdevenir un espai de reflexió, discussió i aportació sobre l’educació pública, a partir d’uns valors que entenen l’educació com a una experiència humana crucial i alhora com a un dels pilars del benestar i de  construcció democràtica. A partir d’aquí, no ens podem estar de criticar al Departament d’Educació per la irresponsabilitat d’assumir una política de continguts dubtosos, sense una avaluació rigorosa, i d’una utilitat que no ha estat contrastada. A més, considerem que, com a administració pública, no correspon deixar una part substancial de les polítiques educatives en mans d’entitats privades amb finalitats, més que probablement de lucre. Comminem a la comunitat educativa a reflexionar sobre la situació.