3/3/16

Innovació com a fórmula de privatització

Una prèvia fonamental: renovació pedagògica, innovació i privatització


La Renovació pedagògica és una tasca ingent que ha fet la docència a Catalunya al llarg de la història i que continua en l’actualitat.  Fa anys, dècades, que en els centres educatius s’experimenta, es crea, es renova i generen pràctiques educatives a partir de cada realitat, de cada necessitat, amb l’esforç compartit i la cooperació entre companys i companyes. La renovació pedagògica ha estat, i està, unida a la defensa de l'escola pública, amb una especial preocupació per arribar a les classes més desafavorides i està molt lligada, no només a la metodologia, sinó també a les qüestions socials: formar ciutadania lliure, reflexiva, crítica i capaç de transformar la societat.

La Innovació és introduir alguna cosa nova, i aquest mot ha pres una gran volada en el món empresarial, i d’aquest a altres d’àmbits, però en el món empresarial el seu significat s’ha concretat d’un mode particular que molt bé han definit economistes i sociòlegs: “l'empresari busca, per mitjà de la innovació, entrar en els mercats existents o en nous mercats, creant la pròpia demanda.". Així doncs, la innovació és inseparable de la competència, s'innova per competir millor. Indubtablement quan és fa servir aquest mot en el món educatiu s’està traslladant els conceptes de venda/beneficis i de competència que s’aporta des de l’àmbit empresarial.

La Privatització és donar al sector privat de la economia una activitat o una empresa de propietat pública. Fins ara podem dir que aquesta privatització de l’ensenyament públic ha consistit en l’externalització de serveis que donaven suport al sistema (CRPs/formació, Consorci....); en l’entrada d’empreses privades per a la prestació de nous serveis complementaris (vetlladores...); en l’augment de concerts amb centres privats; en concertar estudis post-obligatoris; en la promoció d’aprenentatge a distància... Paral·lelament s’ha seguit una política de desmantellament de l’educació pública amb l’objectiu d’acabar o damnificar la seva qualitat (retallada de: subvencions, despesa de funcionament dels centres, programa 1x1, plantilles; menys personal de suport; no cobriment de baixes; augment de ràtios; supressió de grups i de centres; no construir de nous centres i continuar amb els barracots; contractes per hores en interinatges i substitucions...).

Les “noves formes” i la privatització.


Es presenta unes “noves formes” amb una retòrica insistent en el “canvi i en l’adaptació als nous temps”;  es limita a proclamar la necessitat d'un canvi sense indicar ni per què, ni cap a on. La necessitat d'una revolució en l'àmbit de l'educació es dóna per fet centrant-se més en definir els agents del canvi que els horitzons d'aquest. Aquestes noves formes tenen especial interès en la innovació. Però aquesta “innovació” no parteix de la recerca educativa, sinó d’aplicar una metodologia concreta; una metodologia que no és nova, que ja s’havien dut a terme a molts centres i s’han deixat de fer perquè no era el més eficient en l’entorn que es volia aplicar o perquè les condicions no ho permetien (nombre d’alumnes, els espaïs no eren els apropiats per algunes d’aquestes pràctiques, la normativa feia difícil canviar molts paràmetres, les avaluacions externes no acabaven de quadrar amb les noves metodologies per a l’aprenentatge adaptades a una realitat concreta...). La presentació d’aquesta “innovació” es fa amb el que en llengua anglesa s’ha batejat com a “Branding”, fórmula actual del més pur mercantilisme; es tracta no de vendre un producte, sinó més aviat fer de la “marca” el producte, aconseguir que sigui el nom qui acumuli el valor. En aquest sentit es presenta una marca atractiva, que motivi i il·lusioni, acompanyada d’una forta estratègia comunicativa.

Però aquestes “noves formes” impliquen transferir al sector privat una activitat de la que és responsable l’Estat (Fundacions i empreses, utilitzant la filantropia, estan ocupant espais abans naturals de les administracions públiques). L’Administració de l’Estat es retira i deixa les seves responsabilitats en mans d'entitats privades en el més pur desistiment com a administració i també suposa posar l’ensenyament públic com un producte a l’abast de consumidors. D’altra banda té una dimensió de col·laboració en la transformació, des de l’àmbit educatiu, del pensament i de la conducta de la societat com veurem més endavant.

Avui, gran part del negoci privat és perceptible per a tothom. Els centres han estat abastats de material i en especial, i profusament, de material informàtic amb assessorament, amb iniciatives diverses i amb tot un entramat de recursos, abocant una ingent quantitat de diners públics per aquest sector de l’empresa privada. Només cal observar el procés hagut, en l’equipament informàtic dels centres, en els darrers deu anys. Una altra via de negoci ha estat “externalitzar” serveis complementaris per als centres, és a dir, per a l’ensenyament. Aquesta ha estat una forma eufemística de presentar a l’opinió pública la privatització de l’assessorament psicopedagògic o el reforç de l’atenció a determinats nivells educatius que ho requereixen.

Ara es pretén ampliar aquesta via de negoci. Prova fefaent és les possibilitats que vol obrir el TTIP (Tractat de lliure comerç i inversió entre els EEUU i la UE) per a  l’entrada d’inversions estrangeres, la instal·lació d’empreses o franquícies de multinacionals, la relaxació de la normativa regulatòria del sector (sobretot en la creació de centres i de metodologies) i per protegir les inversions de les multinacionals de possibles lleis dels governs que vagin en contra dels seus interessos. Exemples de qui està esperant el TTIP són corporacions com Kroton  o Pearson , la primera per impartir docència i la segona en l’àmbit dels serveis complementaris (proves, avaluacions, exàmens....).Com s’ha esmentat el TTIP facilita l’entrada i concurs en el procés de privatització de l’ensenyament (donar la docència) a corporacions multinacionals com Graham Holdings  (Kaplan ) o Kroton, abans mencionada, en aquells sectors que puguin fer negoci, juntament amb la concertada existent i els nous grups empresarials que es creïn. Serà la gran oportunitat de la iniciativa privada de sostreure recursos públics destinats a l’ensenyament públic; el dolç és llaminer.

Una altra estratègia de negoci, encara no abordada però no descartada, és la gestió del sistema educatiu. La complexitat de la comesa i el possible rebuig social, encara no atrau una acció en aquest sentit i més quan la iniciativa privada encara veu altres negocis més factibles en el món educatiu. Però provatures i experimentacions es fan com la del Consorci Educatiu de Barcelona ciutat, en aquest moment gestionat conjuntament entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, però que pot ser un primer pas cap a l’externalització/privatització per part de la Generalitat. És més, el marc legal ho està propiciat com és la Disposició Addicional 25  de la LEC. En un futur proper no podem descartar que empreses, existents o noves, comencin a gestionar el sistema en un determinat àmbit o sector, i, en una fase posterior, es produeixi una gestió global externalitzada/privatitzada.

Igualment són les pròpies administracions educatives actuals, i els partits que les sustenten, les que avui estan modelant el sistema perquè pugui ser atractiu per a la iniciativa privada (Consorci, IOC, UOC, decret d’autonomia, decret de direccions, decret de plantilles....). Les mesures i els canvis que implementen les administracions representen una veritable involució, un retorn a altres èpoques, on “professionalització” o “eficàcia” no pot amagar que es tracta de convertir l’ensenyament públic en una estructura autocràtica amb l'establiment d'un sistema jeràrquic de gestió  dels centres, el sotmetiment del professorat, la destrucció del treball cooperatiu, el foment de la competitivitat entre el professorat i una provisió de llocs de treball totalment discrecional. S’obre la porta a la corrupció i el nepotisme, i, es fa entrar en els centres educatius els favoritismes, els premis a la fidelitat i els càstigs a la dissidència; tot molt en línia del funcionament de l’empresa privada per facilitar, en el futur, la gestió total o parcial dels centres i del sistema.

El procés privatitzador al voltant de la “innovació” està profusament promogut. Alguns exemples de suport o de comercialització de serveis s’ofereixen des de la Fundació Comença per Educar (del Banc Santander), la Fundació Telefónica, EduCaixa (l'Obra Social "la Caixa"), CINAIC, AulaPlaneta, Fundació Promet, Fundació Amancio Ortega, Fundació Varkey, AltSchool,, Escola Nova 21, Fundació Jaume Bofill, Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Escoles Catòliques, Design for Change, CETEI (Escoles Jesuïtes Educació), Institut d'Innovació en Negocis Educatius, Inno basque...es pot seguir cercant per Internet. Altres exemples els trobem en els que es presenten com “innovadors” implementant docència com ho fan  Ashoka, fundació filantròpica originària dels EUA i amb presència en més de 60 països posa avui el focus en l'educació amb els seus "Escoles Changemakers" que s'estan estenent amb rapidesa per l'Estat Espanyol; una altra United Way aterra a Espanya focalitzant les seves propostes en el sector educatiu. El lema "Treballem per l'èxit escolar" encapçala la seva web.

L’ensenyament a distància, presentat com “la gran innovació” per a l’ensenyament, obre una via més a la privatització, ara i, sobretot, en un futur proper. Actualment s’està experimentant amb mètodes i projectes sobre l’ensenyament semipresencial (en anglès: Blended Learning o B-Learning; aprenentatge barrejat) que és l’aprenentatge facilitat a través de la combinació de diferents mètodes d'impartició a través de l’ús de recursos virtuals i físics, barrejats. Un exemple podria ser l’aprenentatge a classe agregant una presència virtual en una web (l’aprenentatge semipresencial implica activitats presencials i virtuals) o també podria ser un exemple el programa Sòcrates de la Unió Europea finança en l’actualitat el desenvolupament de cursos semipresencials en nou idiomes europeus. Aquesta modalitat d’ensenyament a distància es converteix en una eina també per a la concertada, pot fer-ne ús; és una clara subvenció a la iniciativa privada i és una eina imprescindible per allò que anomenen “la formació al llarg de la vida” que precisa la població per estar en el futur mercat laboral, és a dir, la mà d’obra flexible que necessiten les empreses.

Presentades com a “innovació” d’un suposat “suport a l’ensenyament”, existeixen iniciatives dels propis grups econòmics en àmbits educatius (fundacions i programes) que haurien de ser realitzades per l’Administració. Amb una d’aquestes seràs suficient per apreciar què són i què volen. “Empieza por educar” (ExE), creada el maig del 2010, aplica el model “Ensenyar és liderar”, implantat des de fa 20 anys als Estats Units (Teach for America)  amb notable èxit i exportat a nombrosos països. Diuen que busquen portar l'èxit a "tots els nens" independentment dels seus recursos econòmics, a través del foment de l'aprenentatge, d'aspiracions i l'accés a oportunitats.

Tota aquesta deriva cap a la privatització sota la suposada “innovació” no significa altra cosa que mossegar el “pastis econòmic de la despesa pública” en favor de la butxaca privada (venda de productes, subministració de serveis, entrada d’empreses multinacionals al país....) o bé la utilització del món educatiu per a altres fins. Un exemple el podem trobar en La Fundació Mina de Terrassa que ha destinat 82.500 euros al Programa d’Ajuts Escolars des que es va iniciar l’any 2010, donació que té contrapartida, no econòmica, però sí, generalment, en el camp de la imatge i la comunicació, associada a l’actuació de l’entitat patrocinadora, incrementant la seva notorietat i donant un missatge d’empresa “sensible”. És evident, estem davant d’una estratègia de les corporacions per presentar-se de forma altruista (acció social), però cercant, realment, imatge, rebaixa fiscal, potenciar vendes o incidència ideològica en la població (estat d’opinió, conducta...).

Canviar el pensament per canviar les conductes


Aquestes iniciatives, projectes, col·laboracions... van en la direcció de crear una mentalitat, una visió de la vida i del progrés, una visió de l’economia, un estat d’opinió... d’acord amb uns valors i uns interessos econòmics. En aquesta vessant podem trobar accions con l’aterratge de banquers i patronal (José Antonio Álvarez –Santander-, Ángel Cano –BBVA-, Jaume Guardiola –Sabadell-, José María Roldán -president de la patronal bancària)  en els centres educatius perquè l’alumnat adquireixi “Educació Financera” com  “innovació i suport dels aprenentatges que s’han de tenir en el món actual” que és una clara intenció d’influir i adoctrinar a l’alumnat en el concepte que de l’economia tenen determinats sectors socials i econòmics, La banca persegueix que els joves adquireixin educació financera, evidentment, hem d’entendre que des de l’òptica amb la qual ells volen que l’economia funcioni. La filantropia en aquest desmesurat interès per l'educació, a més del rentat de cara, té una estratègia doble de penetració: diners i canvi del sentit comú, de la conducta. Comença per Educar, Educa Endesa, Ashoka, United Way... són exemples clars de les múltiples perspectives i dimensions de la privatització que ens amaga la “innovació” que ens presenten.

Paral·lelament s’indueix i s’aboca el sistema públic a un funcionament vertical preludi perquè els centres funcionin com a empreses privades. Les noves innovacions, ens diuen, necessiten d’un lideratge fort i d’un projecte de centre propi. Això vol dir donar suport a la gestió vertical, en què les direccions tenen el poder d’implantar projectes de centre i d’escollir el professorat que creguin convenient. On queda la democràcia i la participació?, on queda la diversitat si tots els centres han d’innovar tal com ho fan aquests vint-i-sis centres?, on queda la diversitat pedagògica i la iniciativa dels docents?. on queden els criteris objectius de selecció de professorat?, per què, per innovar, és necessari implantar una gestió forta (vertical)?. Cal renovar i millorar, però cal fer-ho amb recursos, amb democràcia, sense privatitzacions, sense bancs ni empreses, a tots els centres i a poc a poc, sense imposicions ni subterfugis; Caldria recordar que el període en què més es va renovar a Catalunya, després de la dictadura, va ser precisament el període en què es va abolir el cos de directors i es va democratitzar la gestió.

L’ús de mitjans de comunicació. Que diaris de grans tirades, i altres mitjans, dediquin seccions senceres a presentar “nous models educatius”, o que informatius de grans cadenes de televisió emetin notícies sobre aquests “nous paradigmes” o com les xarxes socials s'omplen de "gurus" educatius amb comportament de telepredicadors s'ha convertit en "normalitat". Aquesta pluja costant sobre la “innovació” i el funcionament del sistema educatiu, de les mateixes idees, d’interpretacions particulars, de tòpics, de dogmes (no provats), de mitges veritats i mentides calen en el pensament de les persones fins a donar-les com a naturals la qual cosa fa modificar la seva conducta (comportament, decisions...).

Amb aquesta “innovació” és vol modificar la percepció de les persones i els valors que tinguin. Es tracta de treure l’interès pel contingut de les coses (p.e. si és realment aquesta innovació la que beneficia el procés educatiu integral) i apreciar el continent de les coses com el seu valor (p.e. el Branding d’Escola Nova21). Igualment empeny el professorat cap a aquesta “innovació” suposadament moderna, progressista i professional perquè el condueix a un comportament que beneficia els interessos privatitzadors i mercantilistes. En definitiva es tracta, també, de crear un nou subjecte que assumeix com a per lògic un sistema socials i econòmic en el qual la privatització o el funcionament privat és el “normal”.

Incidència en el sistema educatiu i en la societat


Aquesta “innovació” se sosté amb el “Branding”, com s’ha esmentat, i no parteix de la recerca educativa, ni dels entorns on s’han d’aplicar, ni de la necessària flexibilitat metodològica que precisen els diferents entorns. Aquesta superficialitat, conscient i cercada, implica una greu pèrdua de la qualitat que precisa el sistema públic en l’àmbit de la renovació pedagògica. Una renovació pedagògica de qualitat suposa aconseguir l’èxit educatiu de tot l’alumnat.
Aquesta “innovació” presentada com a “low cost”  fa que la inversió pública es retiri o no s’adreci directament  a la població, fonamentalment a la més desprotegida (els sectors socials més desafavorits), i, es desmantelli l’estat del benestar per a tota la població augmentant, o perpetuant, les diferències socials. En qualsevol cas el diner públic passa a mans privades sense una millora real del benefici per al conjunt de  la societat.

Aquesta “innovació” pretén fragmentar el sistema públic (centres “innovadors” i centres que no ho són) i la visió i el treball conjunt i cooperatiu del professorat. La individualització i l’aïllament divideix força i aquest factor impedeix qualsevol estructura potent sobre la qual ha de descansar la instrucció, la formació, l’educació... que precisa la nostra societat.
Aquesta “innovació” s’alinea amb les polítiques europees i mundials de penetració de les empreses privades, sobretot multinacionals, en el món educatiu. El sector privat vetlla pels seus interessos en primer lloc i no considera cap visió social, solidària o eficient per al conjunt, això comporta la desprotecció d’amplis sectors de la població si l’Estat no fa una intervenció de discriminació positiva en favor d’aquests.

Aquesta “innovació” vol modificar la percepció de les persones i els valors que tinguin. Un canvi profund en la subjectivació, en la construcció de la personalitat i la mentalitat de cada individualitat. La direcció que indica aquesta “innovació”, i tot l’entorn pro-privatitzador, significa la pèrdua d’aspectes socials tant importants com la cooperació, la solidaritat, el respecte, la crítica, la justícia, la cohesió, la responsabilitat individual i col·lectiva i el progrés de tota la ciutadania.

Escola Nova 21 com a política oficial del Departament d’Educació.

Poc abans de la fi del primer trimestredel curs 2018/2019, des del Departament d’Educació s’han fet públiques les intencions d’establir un acord amb municipis i els promotors d’Escola Nova 21 (EN21) a fi d’estendre les seves pràctiques i doctrina d’innovació en el conjunt del sistema educatiu. Segons informacions periodístiques, Educació potenciarà el fet que les escoles generalitzin “l’aprenentatge actiu, el treball per projectes o les noves formes d’avaluació “(Ara 19-XII-2018) i l’experiència del treball en xarxa d’EN21, així com de formació, serà estès entre la totalitat dels centres públics i privats.

Sorprèn molt que sigui una administració pública, que amb l’excusa de la crisi va eliminar la dotació per un model públic de formació entre iguals ben valorat entre els docents, la que adopti com a propi un model connectat estretament amb entitats financeres i empreses amb interessos en el mercat educatiu i aliè als valors de la comunitat educativa. Després de prop de tres anys de la seva presentació pública (abril de 2016), l’EN21 ha tractat de reivindicar una mena de revolució educativa, segons la qual, calia fer més atractius els processos d’ensenyament-aprenentatge, generar un canvi en la mentalitat dels docents i establir una veritable febre per la innovació. Amb un gran suport publicitari per part de determinats mitjans de comunicació, i una gran campanya propagandística (no hem de menystenir que un dels seus impulsors, Eduard Vallory és especialista en aquest àmbit, i que la fundació educativa de La Caixa no ha estalviat mitjans econòmics), aquesta plataforma ha esdevingut protagonista en el camp educatiu dels darrers cursos.

Ara bé, en aquest nucli impulsor, i després de dos cursos i mig de desenvolupament, existeix encara un gran desconcert sobre exactament en què consisteix. Emparat sota l’etiqueta “innovació”, trobem un seguit de pràctiques pedagògiques “actives” amb més d’un segle d’antiguitat, ja presents als centres públics molt abans de la iniciativa de EduCaixa. D’altra banda, més enllà d’un elaborat discurs sobre la necessitat del canvi, i l’eficàcia comunicativa de bona part dels seus difusors, persones experimentades amb una gran capacitat retòrica en els “ted talks” amb capacitat d’emocionar el públic sense transmetre informació rellevant, les propostes són encara inconcretes. A més, al darrere del relat que ha proliferat a partir dels mitjans educatius i de comunicació, hi trobem una música de fons que promouria l’adaptació acrítica dels estudiants a les polítiques econòmiques i laborals del neoliberalisme capitalista. De fet, la crítica social, la necessitat de treballar conjuntament per crear una societat més justa i igualitària són clarament absents de l’EN21. Per contra, sí és possible constatar una crida a competir dins el sistema educatiu, una certa tendència a la segregació educativa mitjançant competència deslleial, i el que resulta molt preocupant, que la “innovació” està servint per avalar la política del Departament de seleccionar a dit el professorat, i per tant, a discriminar-lo, a acabar amb la democràcia als centres i a renunciar als seus drets laborals més bàsics.

Dos cursos i mig d’EN21 han aportat més ombres que llum al sistema, i per tant, que un Departament que històricament ha demostrat un menyspreu a l’ensenyament públic i massa imbuït, independentment del color ideològic, de valors neoliberals, resulta, més que preocupant, indignant.

El SIEC va néixer amb la voluntat d’esdevenir un espai de reflexió, discussió i aportació sobre l’educació pública, a partir d’uns valors que entenen l’educació com a una experiència humana crucial i alhora com a un dels pilars del benestar i de  construcció democràtica. A partir d’aquí, no ens podem estar de criticar al Departament d’Educació per la irresponsabilitat d’assumir una política de continguts dubtosos, sense una avaluació rigorosa, i d’una utilitat que no ha estat contrastada. A més, considerem que, com a administració pública, no correspon deixar una part substancial de les polítiques educatives en mans d’entitats privades amb finalitats, més que probablement de lucre. Comminem a la comunitat educativa a reflexionar sobre la situació.

Lectures sobre la innovació al món educatiu


LA NOVA INNOVACIÓ

La Innovación educativa: ¿Un paso más hacia la educación neoliberal?.
Rosa Cañadell.
Nuestra bandera: revista de debate político, ISSN 1133-567X, Nº. 236, 2017 págs. 86-95
Disposem d’aquest article en PDF

Programa de Facebook

El vestit nou del pseudopedagog modern

Decálogo para la detección de metodologías educativas truchas


¿De qué hablamos cuando hablamos de innovación?

La renovació pedagògica a la postguerra en Catalunya (1950-1980 ...
JM i Pujol-Busquets

INNOVACIÓ I DESIGUALTAT

Innovación educativa: qué, por qué y cómo

Innovació i desigualtat educativa
Rosa Cañadell


ESCOLA NOVA 21

L’Escola Nova 21: unes preferents educatives
Xavier Díez

Llums i ombres de l’Escola 21
El Crític


INNOVAR PER TRANSFORMAR

Innovació sí, però quina? Per una transformació educativa emancipadora
Assemblea Groga de Gràcia

Escuelas inquietas: una red de formación y apoyo a la revuelta educativa
Jaume Carbonell

Que aprenguin a pensar


Manifest del Seminari Ítaca d'Educació Crítica (SIEC)

Estem vivint atacs molt importants a l'educació pública i un  intent d'imposar les normes del neoliberalisme en el sector educatiu. Les retallades, la LEC i la LOMCE van totes en aquesta mateixa direcció, amb uns objectius molt clars: desmantellar el sistema públic d'educació; privatitzar, o convertir l'educació en negoci; barrar el pas a la igualtat d'oportunitats; convertir el dret a l'educació per a tothom amb una inversió individual per aquells que s'ho puguin pagar; impossibilitar la democràcia en els centres educatius; precaritzar les treballadores de l'educació i imposar els valor neoliberals a l'educació (competitivitat, individualisme, acceptació de la desigualtat, sexisme, religió...).

Estem en total desacord amb aquest enfocament i amb una política educativa que no té en compte l’educació integral de l’alumnat, sinó particulars interessos ideològics que exclouen amplis sectors de la societat, i, entenem que cal crear grups d’estudi, de reflexió i d’activitats des d’una perspectiva crítica.

Estem en contra la privatització i la mercantilització de l'educació. Partim de la base que l'educació és un dret de tota la ciutadania i que l'Administració té l'obligació d'oferir, en igualtat de condicions per a tot l'alumnat, una educació pública, de gestió pública i comunitària, que afavoreixi la igualtat d'oportunitats i sigui compensadora de la desigualtat social.

Defensem un ensenyament sotmès als principis democràtics. Una educació com a espai de reflexió continu. Una pedagogia crítica i de llibertat, que permeti forjar ciutadans lliures, crítics amb el concepte de poder, insubmisos a les injustícies, creatius i amb sòlids valors ètics. Un concepte d’autonomia entesa com a marge de maniobra dels seus actors. Una escola amb prou recursos materials, arquitectònics, administratius, morals... on sigui possible experimentar en base a agrupaments, grups reduïts, relació directa entre docents, alumnes i famílies, en espais flexibles i adients.

Un professorat compromès amb la seva tasca, en contínua formació, que compti amb el respecte i la confiança de la comunitat educativa i que no sigui fiscalitzat ni controlat per autoritats externes.

L’objectiu de la nostra tasca és, per tant, entendre quines són les variables, els efectes i el rumb que regeixen la dinàmica de l’ensenyament al nostre país a fi de participar, amb el conjunt de la comunitat educativa i la societat, en el manteniment d’una educació pública, eficient, justa i satisfactòria per al conjunt de la col·lectivitat.

Així doncs, volem analitzar amb ètica i rigor els temes fonamentals de l’educació i del sistema educatiu del nostre país, amb l’objectiu de constituir-nos com un punt de trobada, de reflexió i de debat, que pugui generar propostes pedagògiques i polítiques que facin avançar la nostra educació cap a la igualtat i la justícia. Entenem que la informació i la formació, entesa com la comprensió i el coneixement, esdevenen imprescindibles.

Impedir la deriva, ara i després de la pandèmia

El Seminari Ítaca d’Educació Crítica manifesta:


Ens trobem amb un inici de curs lamentable perquè la Generalitat ha tingut molts mesos per planificar i programar una tornada als centres adequada garantint els drets i la seguretat de tothom: alumnat, famílies i docents, i, ho ha fet a última hora, sense un pla concret que determines les mesures a prendre i amb el qual assumís totes les responsabilitats sense sotmetre als docents a un insostenible estrès organitzatiu. Aquesta irresponsabilitat política ha comportat falta de material adequat i protecció adient a les persones per estar al centre presencialment, no s'ha complert amb la distància recomanada d'1.5 metres, no s'ha enviat cap mena d'instrucció a les direccions sobre com gestionar administrativament els casos de persones vulnerables, no ha facilitat el nombre de professorat confinat, positius o amb afectacions diverses a la seva salut, no s’ha donat resposta a la demanada de crear una comissió mixta que supervisés la tronada als centres...

Però a més d’aquesta situació, i després de l’experiència que està significant la pandèmia que fa visibles la manca d’inversió en la xarxa pública, també hem pogut comprovar les conseqüències del que han anomenat “ensenyament en línia”; hi ha un acord generalitzat que l'educació presencial és necessària per anar més enllà d'una concepció de l'educació centrada en el purament acadèmic i que l’ensenyament digital té les conseqüències negatives (limitacions al dret de tots a l'educació per falta de mitjans, dèficits emocionals provocats per la manca de relacions...). La presencialitat, de bona qualitat, es percep com a necessària per a l'educació integral de l’alumnat i que aquesta, avui, requereix el que s'està reclamant en aquests dies: seguretat sanitària, disminució de ràtios, donar estabilitat al professorat i augment constant de la inversió un cop recuperades les retallades dels darrers anys. Tanmateix tot sembla indicar que la virtualitat es vol completar amb la presencialitat i no que l'ensenyament presencial es complementi amb l'ensenyament en línia. Ara comencen a proposar-se des de les administracions que s'imparteixin algunes assignatures en línia i que no és necessària la presència en els centres tots els dies de la setmana; pot el currículum escolar fer-se online de manera integra?, es vol el fi de l'espai i del temps escolar?, per aprendre no cal el professorat?. Possiblement els recursos de què es dotarà als centres seran de contingut fonamental de dispositius electrònics o per a treballar amb dispositius electrònics. Quan aquests es dominin per part de tots, serà possible donar un pas més en la direcció d’un ensenyament més classista, individualista i privatitzat.

Es fa necessari una altra mirada de la presencialitat per impedir aquesta deriva.  Ens ha d’importar, i hem d’exigir, una presencialitat de la jornada escolar total en el centre amb la qual es pugui assegurar el procés educatiu de l'alumnat (presència propera i amigable, trobada afectuosa, mirada còmplice, acolliment sincer...); que posi en el primer pla la qualitat i la calidesa de l'educació de l'alumnat; que faci possible la relació, el contacte, la convivència positiva, la cooperació... En definitiva una nova concepció de la presencialitat, més compromesa, més acollidora, inclusiva, respectuosa, tendra i fraterna. Aquesta presencialitat donarà a l’escola escenaris d'aprenentatge, presencials, i si cal virtuals, que oferiran més i millors oportunitats educatives per relacionar idees, aplicar-les, mostrar-les, defensar-les i construir-les de manera cooperativa; seran escenaris vitals, de respecte i cura emocional i social i comptaran amb una acció docent prestigiada. Una presencialitat, en definitiva, acollidora, participativa, creativa... en la qual el professorat estigui recolzat pel conjunt de la comunitat educativa.  

Cal no oblidar que necessitem una ciutadania formada en valors, que utilitzi diferents codis de comunicació (lingüístics, artístics, matemàtics, telemàtics ...), crítica i madura en la recerca i la indagació, i, que posi fi a la nostra, sovint, encallada i irresponsable manera de viure. En aquest sentit, i tenint en compte que l’educació és fonamental per al futur de la societat, és ara un bon moment per pensar si només es tracta de la manera com ensenyem o de pensar en què ensenyem i per què ho fem; l’educació també ha d’estar al servei de la justícia social i de l’emancipació personal i col·lectiva. Per tot això el currículum educatiu ha de ser aplicat de manera integral i complerta, i, ha de contenir el conjunt d’objectius, continguts, procediments, metodologies, valors i criteris d'avaluació que cada àrea que necessita una persona (coneixements, experteses, cultura, valors humans, valors socials...); així doncs, el currículum no pot obviar cap dimensió de la persona, ni la individual, ni la col·lectiva, ni la social (coneixements, actituds, valors o formes de cultura). La seva aplicació ha de fer possible que l’alumnat sàpiga la implicació de factors de diferent àmbit en un esdeveniment, un efecte... per això és necessària la interrelació entre els diferents sabers ordenats en àrees del coneixement que unifiquin les actuals assignatures que han de passar a ser matèries que es facin interdisciplinàriament.

Malgrat actualment es mostra una gran fe en les noves tecnologies perquè es diu que tenen un caràcter procedimental que no et comprometen amb cap ideologia es parla molt poc de les amenaces i perills a la llibertat i la privacitat, del control sobre nosaltres d’uns quants agents tecnològics, de la dependència que ens crea unes noves tecnologies; creiem que tot “és gratis”, però ho paguem amb la informació que voluntària o involuntàriament proporcionem. Si el seu ús no és crític i reflexiu les noves tecnologies poden conduir a la confusió entre informació i coneixement, l’aparició d’una nova ignorància, d’un nou analfabetisme acrític, el sorgiment d’una innovació enganyifa, i, l'augment d'una dinàmica segregadora.


1/3/16

Carlos Aldana Mendoza

Doctor en educació i educador popular vinculat a esforços i lluites de drets humans, joves, pobles indígenes i dones. Professor a la Facultat d'Humanitats i a l'Escola d'Història de la Universitat de San Carlos de Guatemala. Director de l'Institut de Pedagogia Alternativa de Guatemala, IPEA.

La pedagogía reducida
El poder político del aprendizaje de la historia
La trampa de la educación como clave para el desarrollo

Pau Bori

Professor d’estudis catalans a la Universitat de Belgrad.


Ken Jones

Professor Emèrit d'Educació al Goldsmiths, Universitat de Londres. Sindicalista i  investigador; treballa en plans d'estudi sobre política curricular i d'avaluació per a la Unió Nacional de Professors NUT (Anglaterra i Gal·les). Ha publicat nombrosos articles i treballs sobre la política educativa i els conflictes educatius a Gran Bretanya i a Europa.

Pere Polo Fernández

Llicenciat en Filosofia i Lletres. Referent en educació i cooperació internacional és membre fundador del Sindicat de l'Ensenyament de les Illes Balears (STEI-i), i va ser el seu Secretari General; també és membre fundador de la Confederació de Sindicats de Treballadors de l'Ensenyament (STES-i) i va ser responsable de Relacions Internacionals. Ha estat director de la revista Pissarra. Ha publicat nombrosos llibres, treballs, materials didàctics i CD interactius. Ha participat en nombrosos esdeveniments internacionals: congressos, fòrums, cimeres... El mes de maig de 2011, la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears li va concedit la Medalla al Mèrit, en reconeixement a la seva trajectòria professional i al seu compromís amb la docència i amb la societat, que el portà a exercir diverses responsabilitats sindicals i de cooperació internacional.

On érem, d’on venim i cap a on ens duen

Pep Barceló

Diplomat en Formació del Professorat d’Educació General Bàsica, Llicenciat en Filologia; ha exercit la docència com a mestre a l’escola pública i ha estat sindicalista; és activista social i articulista a la premsa escrita i digital. Des del 2013 és professor retirat.

Jaume Martínez Bonafé

Mestre d'escola en els seus deu primers anys de treball com a docent. En l'actualitat és Doctor en Filosofia i Ciències de l'Educació i professor titular al Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València. Fundador i destacat militant dels Moviments de Renovació Pedagògica,. Ha impartit cursos, seminaris i conferències en diverses universitats espanyoles i de Llatinoamèrica, figurant en diferents programes de "doctorat de qualitat".  Ha publicat diversos articles i llibres sobre el desenvolupament curricular, la formació del professorat, la innovació educativa, i les polítiques de control sobre el currículum i el treball docent.
Teorías y pedagogías críticas. Borrador de tesis o postulados de base.
Sobre el nou projecte de la dreta conservadora per a l’educació a Espanya
Apuntes alrededor de la idea del sujeto político y la educación pública
¿Y por qué no discutimos el currículum?
Empezar la escuela por el tejado
Sobre pactos y lenguas

Francesc Imbernon

Catedràtic d’universitat de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona. Mestre, llicenciat i doctor en Filosofia i Ciències de l'Educació. Sempre ha estat preocupat per la teoria i la pràctica educativa en diversos àmbits i nivells. Aquesta preocupació li ha dut, no únicament a desenvolupar tasques en formació inicial sinó en la formació permanent del professorat de tots els nivells educatius, des de la primària fins a la Universitat, i en la formació de professionals de diversos sectors i formadors de l'Estat Espanyol i d’alguns països llatinoamericans. Ha rebut diversos premis i ha publicat nombrosos articles en revistes especialitzades i diversos llibres sobre alternatives pedagògiques i formació del professorat. És professor honorari de la Universitat Nacional Autònoma de Nicaragua-León.

Cap a una educació pública del futur
S’ha acabat la LOMCE? El seu debat i la seva derogació
Libro Blanco del Pacto educativo


Carlos Fernández Liria

Filòsof, escriptor, guionista, assagista i professor de filosofia a la Facultat de Filosofia (UCM). A més de la seva tasca docent com a professor de filosofia ha publicat diversos llibres d'assaig sobre disciplines com filosofia, antropologia i política, a més de col·laborar en diverses revistes i mitjans de comunicació com Gara, Públic, la revista Archipiélago, Vent Sud, El Viejo Topo i el lloc d'Internet Rebelion.org.

El cáncer de la enseñanza

Enrique Javier Díez Gutiérrez

Assagista i professor titular de la Facultat d'Educació a la Universitat de Lleó. Doctor en Ciències de l'Educació. Llicenciat en Filosofia. Diplomat en Treball Social i Educació Social. Especialista en organització educativa, actualment desenvolupa la seva tasca docent i investigadora en el camp de l'Educació Intercultural, el gènere i la política educativa.

PISA: ese “negocio” que no sirve para mejorar el sistema educativo

La quiebra del derecho a la educación
Una amenaza para la escuela pública: laicidad, privatización y segregación
Para qué sirven las reválidas
Conocimiento y competencias básicas en la formación inicial de maestras y maestros
Libro Blanco del Pacto educativo
La familia no elige centro. Es ella la elegida

José Saturnino Martínez García

Dr. en Sociologia (UAM), Màster en Economia de l'Educació (UCIII) i llicenciat en CC. Polítiques i Sociologia (UCM). Ha estat professor a la Universitat de Salamanca i investigador convidat a la Universitat de Wisconsin (Madison). Va ser vocal assessor en el Gabinet de J.L.R. Zapatero, entre 2007 i 2011. Actualment és Professor de Sociologia a la Universitat de la Llacuna. Ha col·laborat amb diversos mitjans, com El País, Le Monde Diplomatique, Viejo Topo, Revista de llibres i les seves investigacions s'han publicat en diverses revistes acadèmiques.

Libertad de elección
Baja el nivel educativo?
Equidad y élite

Nico Hirtt

Professor, sindicalista, investigador, professor associat de Ciències Físiques en física i matemàtiques a Brabant Való (Bèlgica), membre fundador i responsable d'estudis a “l'Aped” (crida a una escola democràtica), autor de nombrosos articles i llibres sobre l'escola. Des del 2015 és professor retirat.

Competencias y competición: dos formas de la desregulación de la enseñanza en Europa
"Les trois axes scolaires réification" (Els tres eixos de la mercantilització escolar)
¿Qué quiere decir la Comisión Europea cuando habla de igualdad?
La educación en la era de las competencias
La burgesia i l'escola o l'art dels mandats contradictoris

Carmen Rodríguez Martínez

Doctora en Pedagogia per la Universitat de Màlaga i professora titular de Didàctica i Organització Escolar a la Universitat de Màlaga. En la seva trajectòria docent i investigadora destaquen els treballs dirigits a la Formació del Professorat, a la igualtat en educació i a les tecnologies de la informació i la comunicació.

Segregar al alumnado por sexos, ¿exige una explicación?
Para qué sirven las reválidas
La familia no elige centro. Es ella la elegida
Libro Blanco del Pacto educativo
La contra-reforma educativa en España
Educar para la sociedad de las iguales
Conocimiento y competencias básicas en la formación inicial de maestras y maestros
Formación, acceso reconocimiento y condiciones del profesorado
El contexto de las nuevas políticas educativas en España
El derecho a la educación y nuestra esperanza en una vida mejor
Autonomía, participación democrática y apertura al entorno
Universidades públicas: democracia, autonomía e ideologías en disputa

Xavier Díez

Doctor en Història Contemporània, professor associat a la Universitat Ramon Llull de Barcelona, mestre, i sindicalista. És autor de diversos llibres d’història del pensament i la cultura, i col·labora habitualment en diversos mitjans de comunicació. També és un actiu blogaire en què ha publicat desenes d’articles sobre temes educatius.

L’escola atomitzada
Escola-ficció: viatge per cinc sèries televisives sobre educació
Les transformacions en el paper social de l’escola
Xoc educatiu
Privatitzacions educatives
L’Escola Nova 21: unes preferents educatives
El paper de l’OCDE y les estratègies internacionals

Christian Laval

Doctor en sociologia, professor de Sociologia en la Universitat de París X Nanterre, membre de Geode i del Centre Bentham, investigador de l'Institut de Recerques de la Federació Sindical Unitària i membre del consell científic d'Attac. És especialista en l’anàlisi de les polítiques educatives d’inspiració neoliberal.

La réforme managériale et sécuritaire de l’école (La reforma de l'escola, gestió i seguritat)
Comme la Commission européenne a imposé un agenda néolibéral à l'école
Le paradigme européen de la connaissance (El paradigma europeu del coneixement)

Rosa Cañadell

Llicenciada en Psicologia i Magisteri. Ha exercit com a professora de secundària durant més de vint anys i quatre com a directora d'Institut. Ha estat delegada sindical i portaveu del sindicat USTEC•STEs (IAC) durant els últims 7 anys. Ha publicat nombrosos articles en diversos mitjans, tant nacionals com  internacionals; autora i coautora de diversos llibres i documentals; ha impartit diverses conferències i ha col·laborat en el Màster "Cooperació i Desenvolupament" de la UB. Activista social en defensa de l'educació pública i vinculada a diversos moviments socials.


Richard Hatcher

Professor de la Birmingham City University, membre del sindicat docent majoritari a Anglaterra, la National Union of Teatchers, i un dels principals experts europeus sobre les polítiques de privatització dels sistemes educatius. Ha publicat nombrosos llibres, col·laborador de revistes acadèmiques i ha realitzat conferències arreu d'Europa.

La fàbrica d’exàmens: la vida a les escoles angleses per a professors i estudiants

La mercantilización del sistema escolar en Inglaterra
Nuevas formas de privatización en el sistema escolar y el desafío para la democracia local
Otra escuela es possible