Espai de debat, reflexió i difusió d'idees educatives, però també espai d’observació, d’anàlisi i de prospecció de l’ensenyament.
3/3/16
Innovació com a fórmula de privatització
Una prèvia fonamental: renovació pedagògica, innovació i privatització
Les “noves formes” i la privatització.
Canviar el pensament per canviar les conductes
Incidència en el sistema educatiu i en la societat
Escola Nova 21 com a política oficial del Departament d’Educació.
Lectures sobre la innovació al món educatiu
Manifest del Seminari Ítaca d'Educació Crítica (SIEC)
Així doncs, volem analitzar amb ètica i rigor els temes fonamentals de l’educació i del sistema educatiu del nostre país, amb l’objectiu de constituir-nos com un punt de trobada, de reflexió i de debat, que pugui generar propostes pedagògiques i polítiques que facin avançar la nostra educació cap a la igualtat i la justícia. Entenem que la informació i la formació, entesa com la comprensió i el coneixement, esdevenen imprescindibles.
Impedir la deriva, ara i després de la pandèmia
El Seminari Ítaca d’Educació Crítica manifesta:
Ens trobem amb un inici de curs
lamentable perquè la Generalitat ha tingut molts mesos per planificar i
programar una tornada als centres adequada garantint els drets i la seguretat
de tothom: alumnat, famílies i docents, i, ho ha fet a última hora, sense un
pla concret que determines les mesures a prendre i amb el qual assumís totes
les responsabilitats sense sotmetre als docents a un insostenible estrès organitzatiu.
Aquesta
irresponsabilitat política ha comportat falta de material adequat i protecció
adient a les persones per estar al centre presencialment, no s'ha complert amb
la distància recomanada d'1.5 metres, no s'ha enviat cap mena d'instrucció a
les direccions sobre com gestionar administrativament els casos de persones
vulnerables, no ha facilitat el nombre de professorat confinat, positius o amb
afectacions diverses a la seva salut, no s’ha donat resposta a la demanada de
crear una comissió mixta que supervisés la tronada als centres...
Però a més d’aquesta situació, i després de l’experiència que està significant la pandèmia que fa visibles la manca d’inversió en la xarxa pública, també hem pogut comprovar les conseqüències del que han anomenat “ensenyament en línia”; hi ha un acord generalitzat que l'educació presencial és necessària per anar més enllà d'una concepció de l'educació centrada en el purament acadèmic i que l’ensenyament digital té les conseqüències negatives (limitacions al dret de tots a l'educació per falta de mitjans, dèficits emocionals provocats per la manca de relacions...). La presencialitat, de bona qualitat, es percep com a necessària per a l'educació integral de l’alumnat i que aquesta, avui, requereix el que s'està reclamant en aquests dies: seguretat sanitària, disminució de ràtios, donar estabilitat al professorat i augment constant de la inversió un cop recuperades les retallades dels darrers anys. Tanmateix tot sembla indicar que la virtualitat es vol completar amb la presencialitat i no que l'ensenyament presencial es complementi amb l'ensenyament en línia. Ara comencen a proposar-se des de les administracions que s'imparteixin algunes assignatures en línia i que no és necessària la presència en els centres tots els dies de la setmana; pot el currículum escolar fer-se online de manera integra?, es vol el fi de l'espai i del temps escolar?, per aprendre no cal el professorat?. Possiblement els recursos de què es dotarà als centres seran de contingut fonamental de dispositius electrònics o per a treballar amb dispositius electrònics. Quan aquests es dominin per part de tots, serà possible donar un pas més en la direcció d’un ensenyament més classista, individualista i privatitzat.
Es fa necessari una altra mirada de la presencialitat per impedir aquesta deriva. Ens ha d’importar, i hem d’exigir, una presencialitat de la jornada escolar total en el centre amb la qual es pugui assegurar el procés educatiu de l'alumnat (presència propera i amigable, trobada afectuosa, mirada còmplice, acolliment sincer...); que posi en el primer pla la qualitat i la calidesa de l'educació de l'alumnat; que faci possible la relació, el contacte, la convivència positiva, la cooperació... En definitiva una nova concepció de la presencialitat, més compromesa, més acollidora, inclusiva, respectuosa, tendra i fraterna. Aquesta presencialitat donarà a l’escola escenaris d'aprenentatge, presencials, i si cal virtuals, que oferiran més i millors oportunitats educatives per relacionar idees, aplicar-les, mostrar-les, defensar-les i construir-les de manera cooperativa; seran escenaris vitals, de respecte i cura emocional i social i comptaran amb una acció docent prestigiada. Una presencialitat, en definitiva, acollidora, participativa, creativa... en la qual el professorat estigui recolzat pel conjunt de la comunitat educativa.
Cal no oblidar que necessitem una ciutadania formada en valors, que
utilitzi diferents codis de comunicació (lingüístics, artístics, matemàtics,
telemàtics ...), crítica i madura en la recerca i la indagació, i, que posi fi
a la nostra, sovint, encallada i irresponsable manera de viure. En aquest
sentit, i tenint en compte que l’educació és fonamental per al futur de la
societat, és ara un bon moment per pensar si només es tracta de la manera com
ensenyem o de pensar en què ensenyem i per què ho fem; l’educació també ha d’estar
al servei de la justícia social i de l’emancipació personal i col·lectiva. Per
tot això el currículum educatiu ha de ser aplicat de manera integral i
complerta, i, ha de contenir el conjunt d’objectius, continguts, procediments,
metodologies, valors i criteris d'avaluació que cada àrea que necessita una
persona (coneixements, experteses, cultura, valors humans, valors socials...);
així doncs, el currículum no pot obviar cap dimensió de la persona, ni la
individual, ni la col·lectiva, ni la social (coneixements, actituds, valors o
formes de cultura). La seva aplicació ha de fer possible que l’alumnat sàpiga
la implicació de factors de diferent àmbit en un esdeveniment, un efecte... per
això és necessària la interrelació entre els diferents sabers ordenats en àrees
del coneixement que unifiquin les actuals assignatures que han de passar a ser
matèries que es facin interdisciplinàriament.
Malgrat actualment es mostra una gran fe en les noves tecnologies perquè es diu que tenen un caràcter procedimental que no et comprometen amb cap ideologia es parla molt poc de les amenaces i perills a la llibertat i la privacitat, del control sobre nosaltres d’uns quants agents tecnològics, de la dependència que ens crea unes noves tecnologies; creiem que tot “és gratis”, però ho paguem amb la informació que voluntària o involuntàriament proporcionem. Si el seu ús no és crític i reflexiu les noves tecnologies poden conduir a la confusió entre informació i coneixement, l’aparició d’una nova ignorància, d’un nou analfabetisme acrític, el sorgiment d’una innovació enganyifa, i, l'augment d'una dinàmica segregadora.
1/3/16
Carlos Aldana Mendoza
La pedagogía reducida
El poder político del aprendizaje de la historia
La trampa de la educación como clave para el desarrollo
Ken Jones
Pere Polo Fernández
On érem, d’on venim i cap a on ens duen
Pep Barceló
L'escola és l'espill de la societat
Resistència activa
TTIP i Ensenyament Públic
El rumb de la privatització
Model educatiu i futur
La qualitat en l’àmbit educatiu
L'Ensenyament al servei de l'economia
El canvi metodològic a l Ensenyament
Fractura social i ensenyament
La institucionalització de les TIC
Emprenedoria i educació financera
Avaluar, avaluació i el que és avaluable
Són qui són, no ens enganyem
Què ha d’enfortir i dignificar una llei d’Educació
Reformar la legislació per enfortir i dignificar l’Educació
Arrossegar defectes i interessos no enforteix ni dignifica l’Educació
FORMACIÓ PROFESSIONAL. Un altre atac neoliberal a l’Educació
Noves formes de privatització a l’Ensenyament
Jaume Martínez Bonafé
Teorías y pedagogías críticas. Borrador de tesis o postulados de base.
Sobre el nou projecte de la dreta conservadora per a l’educació a Espanya
Apuntes alrededor de la idea del sujeto político y la educación pública
¿Y por qué no discutimos el currículum?
Empezar la escuela por el tejado
Sobre pactos y lenguas
Francesc Imbernon
Cap a una educació pública del futur
S’ha acabat la LOMCE? El seu debat i la seva derogació
Libro Blanco del Pacto educativo
Carlos Fernández Liria
El cáncer de la enseñanza
Enrique Javier Díez Gutiérrez
PISA: ese “negocio” que no sirve para mejorar el sistema educativo
La quiebra del derecho a la educación
Una amenaza para la escuela pública: laicidad, privatización y segregación
Para qué sirven las reválidas
Conocimiento y competencias básicas en la formación inicial de maestras y maestros
Libro Blanco del Pacto educativo
La familia no elige centro. Es ella la elegida
José Saturnino Martínez García
Libertad de elección
Baja el nivel educativo?
Equidad y élite
Nico Hirtt
Competencias y competición: dos formas de la desregulación de la enseñanza en Europa
"Les trois axes scolaires réification" (Els tres eixos de la mercantilització escolar)
¿Qué quiere decir la Comisión Europea cuando habla de igualdad?
La educación en la era de las competencias
La burgesia i l'escola o l'art dels mandats contradictoris
Carmen Rodríguez Martínez
Segregar al alumnado por sexos, ¿exige una explicación?
Para qué sirven las reválidas
La familia no elige centro. Es ella la elegida
Libro Blanco del Pacto educativo
La contra-reforma educativa en España
Educar para la sociedad de las iguales
Conocimiento y competencias básicas en la formación inicial de maestras y maestros
Formación, acceso reconocimiento y condiciones del profesorado
El contexto de las nuevas políticas educativas en España
El derecho a la educación y nuestra esperanza en una vida mejor
Autonomía, participación democrática y apertura al entorno
Universidades públicas: democracia, autonomía e ideologías en disputa
Xavier Díez
L’escola atomitzada
Escola-ficció: viatge per cinc sèries televisives sobre educació
Les transformacions en el paper social de l’escola
Xoc educatiu
Privatitzacions educatives
L’Escola Nova 21: unes preferents educatives
El paper de l’OCDE y les estratègies internacionals
Christian Laval
La réforme managériale et sécuritaire de l’école (La reforma de l'escola, gestió i seguritat)
Comme la Commission européenne a imposé un agenda néolibéral à l'école
Le paradigme européen de la connaissance (El paradigma europeu del coneixement)
Rosa Cañadell
El dret a escollir centre educatiu
Acoso y derribo de la educación pública
Per què els bancs i caixes tenen tant interès en l’educació?
¿Deben desaparecer los conciertos educativos?
¿Quién manda en la educación?
Quin adoctrinament?
Innovació i desigualtat educativa
El asalto neoliberal a la educación
Contra la segregació educativa
El perquè de les competències bàsiques
Richard Hatcher
La fàbrica d’exàmens: la vida a les escoles angleses per a professors i estudiants
La mercantilización del sistema escolar en Inglaterra
Nuevas formas de privatización en el sistema escolar y el desafío para la democracia local
Otra escuela es possible